Що відбувається з реформою державного управління?

Минулого тижня прем’єр-міністр України Денис Шмигаль заявив, що Кабінет Міністрів України робить важливі кроки для завершення реформи держуправління.

Крок 1. Зменшити кількість держслужбовців на 10%

Крок 2. Законопроєкт щодо реформування системи оплати праці держслужбовців на основі класифікації посад. При цьому концепцію реформи заробітної плати Уряд затвердив ще в 2020 році.

Ми слідкуємо за цією реформою з самого початку та підготували декілька звітів. Реформування системи оплати праці справді було однією з рекомендацій, внесених до Стратегії реформування державного управління, проте питання кадрів дещо важче.

Основними проблемами у реалізації реформи державного управління є, скоріше, не кількість держслужбовців, а невідповідна потребам часу та реальним задачам система підготовки кадрів. Зміни в цьому напрямі відбуваються, але занадто повільно. У нашому останньому звіті 2019 року ми наголошували на тому, що фахівці, які не мали досвіду роботи на державній службі, оцінювали навчальні програми як відносно корисні, хоча навіть базове навчання відбувається зі значною затримкою (6-8 місяців). Це часто нівелювало освітню цінність тренінгів, адже фахівці вже встигали набути необхідні знання на робочому місці. Досвідчені державні службовці, у свою чергу, критично ставилися як до викладачів, так і до наповнення тренінгів.

Окрім того, є проблема «кадрового голоду» на ринку державних службовців. Хоча варто відмітити і позитивні зрушення. НАДС (Національне агентство України з питань державної служби) вдалося забезпечити прозорі та професійні конкурси на певні посади, що створило соціальний ліфт у міністерствах. НАДС також почало розробляти унікальні навчальні програми для держслужбовців і навіть запустило онлайн-курс «Управління персоналом на державній службі» на Prometheus.

Тому важливо створити систему та програми для підвищення кваліфікації державних службовців без відриву від служби та скоротити, а краще зовсім нівелювати, розрив між наявними програмами та реальними потребами державного управління та державної служби.

Зменшення кількості держслужбовців також важливий крок, але паралельно потрібно пришвидшити зміни, які стосуються підвищення кваліфікації «старих» кадрів та збільшити привабливість державної служби для «нових».

А тут можна прочитати наш останній репорт щодо оцінки реформи державного управління