Аналітика дня: Хто може запровадити надзвичайний стан?

Кількість хворих на коронавірус в Україні, як і в усьому світі, – зростає.  Для боротьби з хворобою багато держав вводять режим надзвичайного стану. Серед тих, хто вже оголосив надзвичайний стан: Чехія, Естонія, Іспанія, Болгарія, Португалія, Італія, Сербія, Ліван більшість штатів США, цей список можна продовжувати. В Україні, станом на вечір 19 березня зафіксовано 26 випадків захворювання коронавірусом, а якщо ситуація буде погіршуватися, то ймовірним виглядає введення надзвичайного стану і в Україні.

Більше того, деякі ЗМІ вже говорять, що в трьох областях України введено надзвичайний стан. Насправді це не так. У Чернівецькій, Житомирській та Київській областях ввели надзвичайну ситуацію, а не надзвичайний стан. Вони мають різні способи введення та різні правові наслідки.

Лабораторія законодавчих Ініціатив нагадує правові особливості механізму введення надзвичайного стану.

Порядок введення надзвичайного стану врегульований Конституцією, Регламентом ВРУ та законом «Про правовий режим надзвичайного стану».

ВООЗ оголосила пандемію коронавірусу. Пандемія, яка створює загрозу життю і здоров’ю значних верств населення є, відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 4 ЗУ «Про правовий режим надзвичайного стану», однією з умов введення надзвичайного стану. Якщо цю загрозу безпеці громадян України неможливо усунути іншими способами, тоді має бути введено надзвичайний стан.

Якщо в Україні наявні умови (пандемія) для введення надзвичайного стану, то РНБОУ або КМУ надають пропозиції Президенту щодо введення надзвичайного стану в Україні або в окремих її місцевостях.

Президент видає Указ про введення надзвичайного стану. Цей указ має містити інформацію щодо:

1) обґрунтування необхідності введення надзвичайного стану, відповідно ст. 4 ЗУ «Про правовий режим надзвичайного стану».

2) межі території, на якій вводиться надзвичайний стан: це можуть бути окремі території, або вся територія України.

3) час, з якого вводиться надзвичайний стан, і строк, на який він вводиться: не більш як 30 днів для території всієї України і не більш як 60 днів для окремих територій України

4) перелік і межі надзвичайних заходів, вичерпний перелік конституційних прав і свобод, які тимчасово обмежуються: переважно це стосується обмеження свободи пересування, руху транспортних засобів, обмеження масових зібрань, встановлення особливого порядку роботи підприємств та запровадження особливого порядку розподілення продуктів харчування і предметів першої необхідності. Права, визначені частиною другою ст. 64 Конституції, не можуть бути обмежені.

5) органи державної влади, органи військового командування та органи місцевого самоврядування, яким доручається здійснення заходів надзвичайного стану, та межі їх додаткових повноважень;

Після підписання указу Президент негайно звертається до ВРУ.

Верховна Рада збирається у дводенний строк без скликання на засідання, на якому розглядається питання затвердження указу Президента. Це питання не потребує попередньої підготовки в комітетах та не потребує включення до порядку денного сесії, розкладу пленарних засідань сесії, тижневого порядку денного пленарних засідань Верховної Ради. Проект закону щодо затвердження відповідного указу Президента розглядається за процедурою першого читання та прийняття закону в цілому.

Верховна Рада може прийняти повністю, частково з рекомендаціями та/або застереженнями або відхилити проект закону про затвердження відповідного указу Президента.

Затверджений указ про ведення надзвичайного стану негайно оголошується засобами масової інформації.

Одночасно Україна інформує держави, які підписали Міжнародний пакт про громадянські та політичні права, про обмеження прав і свобод, закріплених в цьому пакті, на час надзвичайного стану.

У разі усунення загрози безпеці громадян, Президент своїм указом, може скасувати надзвичайний стан раніше строку, на який він вводився. Пропозиції про скасування надзвичайного стану подаються Президентові від ВРУ або КМУ.

У разі необхідності, надзвичайний стан може бути продовжений, але не більше ніж на 30 днів. Указ Президента про продовження надзвичайного стану має бути затверджений Верховною Радою України.

На тлі пропозицій КМУ щодо зміни механізму введення надзвичайного стану, варто наголосити на тому, що відповідно п. 31 ст. 85 та п. 21 ст. 106 Конституції (а Конституція вища за інші закони), затвердження Верховною Радою указу Президента про введення надзвичайного стану є обов’язковим. Без прийняття змін до Конституції, передача  Президенту повноважень на одноосібне введення надзвичайного стану є неконституційною.

Отже, надзвичайний стан вводиться за пропозицією РНБОУ чи КМУ через видання указу Президента, який має затвердити Верховна Рада. Надзвичайний стан може бути оголошений на території окремих місцевостей на 60 днів, або на території всієї України на  30 днів. Після цього він може бути продовжений ще на 30 днів. В разі усунення загрози безпеці громадян Президент може достроково припинити надзвичайний стан.