ІХ скликання: Цифри проти міфів

Канікули Верховної Ради – час для рефлексій щодо роботи парламенту. Лабораторія законодавчих ініціатив завершує підготовку детального моніторингу діяльності Верховної Ради ІХ скликання за перші дві сесії. Та ми вже готові поділитися з вами першими результатами порівняння діяльності Ради зразка 8.0 та 9.0.

Що нам відомо наразі?

По-перше, «турборежим» дійсно виявився не таким вже й турбо. За період 1-2 сесії ІХ скликання (з 29.08.2019 по 17.01.2020) було ухвалено в цілому 155 законів. Для порівняння, за аналогічний календарний період VIII скликання (з 27.11.2014 по 24.04.2015) парламентарі встигли ухвалити не на багато менше – 140 законів. При цьому, як відомо, в раді VIII скликання не було однофракційної більшості, а на формування коаліції було витрачено кілька перших тижнів. В результаті за першу сесію, яка тривала близько двох місяців, VIII скликання встигло ухвалити лише 26 законів.

По-друге, якщо вам здавалося, що депутати ІХ скликання зловживають практикою ухвалення законів у першому читанні та в цілому, то це також не відповідає дійсності. Лише 41 закон із 155 (або 26,45%) було ухвалено в цілому у першому читанні. У той же час депутати VIII скликання в такому режимі ухвалили аж 87 із 140 законів (або 62,14%).

Однак ІХ скликання мало дещо іншу тенденцію: 71 із 114 ухвалених у другому читанні законів (або 62,28%) готувалися до другого читання зі скороченими строками підготовки. У VIII ж скликанні таких законів було лише 9 з 53 (або 16,98%).

Яка з цих практик призводить то ухвалення більш якісних законів? Коротка відповідь – жодна. Та виділення хоч і невеликого, однак все ж якогось, часу для додаткового опрацювання законопроектів дає можливість врахувати зауваження, висловлені як Головним науково-експертним управлінням, так і іншими парламентськими стейкхолдерами. А якщо врахувати, що у ІХ скликанні була запроваджена достатньо цікава практика реєстрації альтернативних законів як методу опрацювання висновків ГНЕУ, то вийде, що нова Рада при достатньо великій швидкості не перестає перейматися їх якістю.

По-третє, в парламенті ІХ скликання значно збільшилася кількість доступних в картках законопроектів обов’язкових супровідних документів. Зокрема, йдеться про наявність на сайті Верховної Ради висновків євроінтеграційного (для 49-ти ухвалених в цілому законів), антикорупційного (66) та бюджетного (34) комітетів. У то й же час для законів ухвалених за аналогічний період у VIII скликанні законів ці показники були значно меншими: висновки євроінтеграційного комітету були наявні на сайті для 2-х законів, антикорупційного – для 38-и, бюджетного – 0. Не обов’язково робити висновок, що нова Рада почала працювати значно прозоріше, адже робота над покращенням роботи комітетів велася протягом останніх 10-ти років. Можливо, актуальні дані є саме результатом чималих попередніх зусиль (в тому числі і протягом VIII скликання), однак факт залишається фактом: доступних для ознайомлення висновків у картах законопроектів стало значно більше.

По-четверте, найбільш хибною практикою роботи ІХ скликання, як і очікувалося за результатами нашого попереднього моніторингу, виявилося порушення регламенту в частині дотримання строків для ознайомлення депутатів із супровідними документами та, власне, наявності обов’язкових супровідних документів (зокрема – порівняльних таблиць до другого читання). Загалом із такими порушеннями (в першу чергу в частині строків) було ухвалено 144 із 150 законів (або 92,9%). Однак не варто це списувати на той самий «турборежим», адже і народні депутати VIII скликання не набагато відстали від своїх колег в аналогічних порушеннях. Так, із тими ж порушенням за аналогічний період попередники ухвалили 123 із 140 законів (або 87,86%).

Наразі ж проміжним висновком може бути лише те, що не все є тим, чим видається, особливо з телеекранів.

Більше цікавих цифр та фактів роботи Верховної ради ІХ скликання вже скоро на сайті та на сторінці ЛЗІ у Facebook.

Тенденції роботи ВРУ ІХ скликання за перший квартал доступні тут.