Аналітика дня: Що змінить у вищій освіті законопроект №2299?

Верховна Рада підтримала у першому читанні законопроект №2299 щодо змін у галузі вищої освіти.

Що саме пропонується?

  • Боротися з академічною недоброчесністю. Законопроект передбачає: у разі виявлення плагіату (в тому числі й самоплагіату), фальсифікації, фабрикації у дипломній роботі студентові можуть не дати диплом або постфактум скасувати рішення про присудження ступеня вищої освіти.
  • Внести в українське законодавство поняття дуальної освіти. Аби до навчального процесу були залучені не тільки вищі навчальні заклади, а й безпосередні роботодавці: підприємства, установи й організації. Щоправда, детально про функціонування механізму дуальної освіти у законопроекті не йдеться. Крім дуальної, встановлюється ще дві нові форми навчання – мережева та дистанційна.
  • Удосконалити процес вибору ректорів. Кандидати на посаду керівника вишу будуть зобов’язані представити чіткий план своєї діяльності із KPI (ключовими показниками ефективності), термінами і механізмами перевірки їх досягнення.
  • Змінити умови вступу до вишів. Пропонується запровадити мотиваційний лист, враховувати перемоги абітурієнтів на міжнародних олімпіадах та збільшити «вагу» творчих конкурсів при вступі.
  • Укладати договори зі всіма вступниками. Майбутні студенти та студентки будуть укладати договір про навчання – це стосується і «бюджетників». Договір деталізуватиме права та обов’язки вступника.
  • Зменшити переваги статусу «національного закладу вищої освіти». Тепер це просто почесне звання, що не дає переваг при ліцензійному розподілі.

Загалом – законодавчі ініціативи щодо змін вищої освіти є слушними. Та реформування освітньої державної політики має бути ґрунтовнішим. Лабораторія законодавчих ініціатив проаналізувала прогрес в реалізації закону «Про вищу освіту» у 2014-2016 роках.

Однак і зараз проблемними для сфери вищої освіти залишаються питання:

Фінансування. ВНЗ досі мають статус бюджетних установ, та ця модель не є найбільш ефективною. Наразі вишам доцільніше акцентувати увагу на залучення та використання фінансових коштів із різних «нетрадиційних» джерел (спонсорська допомога, гранти, приватні інвестиції, формування сталих фондів-ендавментів).

Існування застарілої системи державного замовлення.

Академічна недоброчесність потребує комплексного вирішення. Плагіат – це лише вершина айсбергу. Студенти вважають звичними списування, отримання відповідей від старших курсів, «позичання» авторських робіт. Без культивування етики академічної доброчесності, зміни підходу до підготовки та оцінки авторських робіт вирішити цю проблему просто неможливо.

Неможливість забезпечення стабільно високої якості вищої освіти для всіх студентів кожного ВНЗ унаслідок її масовізації.

Низька оплата праці науково-педагогічних працівників.

Більше рекомендацій і висновків читайте у нашому Shadow Report.