16 травня 2018 на засіданні Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування відбулася презентація Тіньового аналітичного звіту від громадськості (Shadow Report) на тему «Реформа державної служби та державного управління в Україні у 2017 році».
Тіньовий звіт презентувала Тетяна Чернуха, програмна координаторка Лабораторії законодавчих ініціатив. Дослідження підготовлено в рамках Програми USAID «РАДА: відповідальність, підзвітність, демократичне парламентське представництво», що виконується Фондом Східна Європа.
Звіт присвячений оцінці прогресу у здійсненні ключових реформ у сфері державного управління та державної служби України, що були визначені новою редакцією Закону України «Про державну службу», прийнятого 10 грудня 2015 року та який набув чинності 1 травня 2016 року разом із відповідними ключовими політичними документами Уряду щодо реформування державного управління, що були схвалені у 2017 році. Досліджується оцінка політики у сфері реформування державної служби та державного управління, у тому числі її відповідність, послідовність у ретроспективі та внутрішня узгодженість, цілісність, спланованість, скоординованість та ресурсна забезпеченість реалізації.
У даному звіті не аналізувалася роль Верховної Ради та Президента України у формуванні державної політики та їх координація з Кабінетом міністрів; роль місцевих державних адміністрацій та їх координація з центральними органами виконавчої влади; роль незалежних регуляторів; роль місцевого самоврядування; ефективність бюджетного процесу та стан реформування системи управління державними фінансами.
Тетяна Чернуха зауважила, що підготовлений Лабораторією законодавчих ініціатив Звіт, є альтернативним до урядового звіту за 2016-2017 рр. щодо впровадження реформи державного управління та державної служби України.
«Цей звіт підготовлений з метою підтримати контрольні функції Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування. Також ми переслідуємо мету підтримати саму реформу для того, аби вона відбувалася максимально ефективно і для того, щоб вчасно реагувати на певні виклики, проблемні моменти, які, можливо, виникають в процесі її імплементації».
«Представлений Урядом звіт за 2017 рік містить детальний опис заходів, виконаних протягом року в сферах, охоплених Стратегією, але не розкриває стан досягнення цілей, виконання показників результативності та, особливо, впливу на вирішення проблем. Звіти також не надають чіткого розуміння, які заплановані заходи не були реалізовані і чому, та повною мірою не розкривають реальні виклики та ризики, пов’язані із реалізацією реформи державного управління, які наразі залишаються суттєвими та критичними», – наголосила Тетяна.
Звіт представляє якісну оцінку впровадження реформи, спираючись на Принципи державного управління, розроблені SIGMA:
- Координація впровадження реформи державного управління;
- Формування та координація державної політики та стратегічне планування діяльності уряду;
- Розвиток державної служби та управління персоналом;
- Підзвітність та інституційна архітектура системи центральних органів виконавчої влади.
Проблемними аспектами впровадження реформи державного управління (РДУ) є:
- Слабкий політичний менеджмент;
- Невизначеність у ресурсному забезпеченні та сталості фінансування РДУ;
- Недостатня та неузгоджена комунікація РДУ;
- Низький рівень запровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у системі державного управління.
Серед проблемних аспектів формування, координації державної політики та стратегічного планування варто виокремити наступні:
- Низьку узгодженість та координація державної політики на політичному рівні;
- Низьку спроможність до формування державної політики на адміністративному рівні (на рівні державної служби);
- Неузгодженість між плануванням діяльності уряду та плануванням бюджетних видатків.
Проблемами розвитку державної служби та управління персоналом є:
- Низька спроможність до управління персоналом на державній службі;
- Низький професійний рівень організації та проведення конкурсів на посади державної служби;
- Неузгодженість системи оцінювання результатів діяльності державних службовців із цілями уряду та між різними категоріями державної служби. Відсутність зв’язку між системою оцінювання та фінансовою мотивацією;
- Відсутність дієвої системи професійного розвитку державних службовців усіх категорій.
Серед проблемних аспектів підзвітності та інституційної архітектури системи центральних органів виконавчої влади варто виокремити наступні:
- Незавершене чітке розмежування політичних та адміністративних функцій на рівні міністерств;
- Нечітко визначені функції суб’єктів формування та реалізації політики;
- Непроведену оптимізацію та централізацію функцій забезпечення діяльності міністерств.
Підсумовуючи презентацію та обговорення Тіньового звіту, Сергій Власенко, Голова Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування, зазначив, що Комітет приймає інформацію до відома з урахуванням зауважень, висловлених народними депутатами під час обговорення.