27 жовтня 2016 року у Полтаві відбувся Колоквіум для вчителів з презентації методичних матеріалів з предмету суспільствознавства.
Захід присвячений презентації методичних рекомендацій для вчителів старших класів середніх шкіл для впровадження громадянської освіти до шкільних навчальних програм та апробації рольової гри “АГОРА: демократична процедура ухвалення закону у Верховній Раді України”, яка імітує законодавчий процес в Україні та спрямована на інтегрування вказаних дисциплін у навчальний процес.
Зі вступним словом виступила Олена Харченко, директорка Департаменту освіти і науки Полтавської обласної державної адміністрації. Пані Харченко відзначила, що оновлення програм, які надають школярам знання про місце громадянина в суспільстві, про роль громадян в управлінні державою, про основні права та обов’язки людини і громадянина, є надзвичайно актуальним.
Ми, освітяни, не можемо не помічати, наскільки відірвані сьогоднішні програми від реалій, і наскільки неефективними можуть бути зусилля вчителів при формуванні громадянської свідомості учнів. Тому ми раді підтримати ініціативу запровадження обов’язкового курсу, або курсів, громадянської освіти з новітніми підходами та методами викладання. Безперечно, рольова гра, яка дасть учням уявлення про реальну роботу законодавчого органу, має сприяти підвищенню якості викладання, і підвищить зацікавленість учнів, їх активність, а відтак і рівень засвоєння матеріалу учнями. Будемо раді й надалі співпрацювати з Лабораторією законодавчих ініціатив у цьому напрямку.
Наталя Амельченко, кандидат філософських наук, викладач кафедри політології НаУКМА, пояснює присутнім суть гри “Агора”, який відтворює законодавчий процес у Верховній Раді.
Заступник Голови Ради Лабораторії законодавчих ініціатив Олександр Заславський підкреслив, що саме запровадження елементів громадянської освіти у школах нівелюватиме завищені очікування від парламенту та дозволить підняти політичну культуру в цілому. На його думку, з початку 2000-х років вдосконалення функціювання Верховної Ради, над чим працює Лабораторія законодавчих ініціатив, було проблематичним з огляну на проблеми, що лежать за межами парламенту і викривлюють процедуру ухвалення ефективного законодавства:
Недосконалі законодавчі процедури, недотримання процедур як таких, недостатня прозорість роботи комітетів і окремих депутатів – все це є проявом того, що можна назвати популярною сьогодні формулою: «відсутність політичної культури». Тим не менш, саме в царині викривлених громадських уявлень про роботу парламенту, в усталених корупційних практиках взаємодії між виборцями і народними депутатами, і, як результат, в неадекватних очікуваннях громадян, знаходять свої витоки помітні неозброєним експертним оком проблеми українського парламенту.
Реалізований проект спрямований на зміцнення елементів політичної культури, надання базових знань та навичок “громадянськості” найширшому колу осіб, закріплюючи нові практики взаємодії громадян з владними інститутами – лише так можна очікувати на якісні зміни в діяльності самих органів влади. Зміна елементи політичної культури має починатися з середньої школи, коли формуються базові уявлення майбутніх громадян.
Методичні рекомендації для Колоквіуму підготовлені Лабораторією законодавчих ініціатив у рамках Програми USAID «РАДА: відповідальність, підзвітність, демократичне парламентське представництво», що виконується Фондом Східна Європа.
Додаткова інформація за телефоном: (044) 531 37 68, моб.: +38 (067) 242 80 91 або електронною поштою: i.cherpak@laboratory.kiev.ua (контактна особа: Ірина Черпак).
Медіа-галерея заходу
Фото: Олександр Коваленко