Згідно досліджень у країнах ОЕСР, саме регулярні (recurrent) податки на майно є найменш шкідливими для економічного зростання. Одним із способів прискорення зростання є «фіскальний маневр», який полягає у заміщенні прямих податків (з доходів) – непрямими (ПДВ, акцизами), і, особливо, податками на майно.
Реформа податків на майно має полягати у суттєвому удосконаленні механізмів та принципів оподаткування майна. Для запровадження фіскально-відповідальної ліберальної податкової реформи треба збільшити обсяг надходження від податків на майно приблизно втричі, до 2.5-2.7% від ВВП.
Податки на майно мають вагомі переваги над іншими податками в умовах України:
- стимулюють власників краще використовувати наявні активи, або продавати їх більш ефективним власникам – разом це призводить до підвищення ефективності використання майна;
- забезпечують бюджети місцевих територіальних громад стабільним джерелом надходжень та стимулюються підвищувати привабливість своїх територій для проживання та ведення бізнесу, адже це, в свою чергу, збільшує ринкову вартість земель та нерухомості;
- не вразливі до «оптимізації», натомість непрямо, але дуже ефективно обкладають «тіньові» доходи;
- у разі спроби ухилення від сплати, завжди є “готовий” об’єкт податкової застави, на який може бути накладено адміністративний арешт,
- є передбачуваними для платників;
- можуть нараховуватися та справлятися у спосіб, що майже унеможливлює корупцію та інші зловживання.
Читати Як удосконалити податок на нерухоме майно в Україні? (Policy Research)
Підготовка аналітичних матеріалів у форматі Policy Research є частиною проекту, який реалізує Лабораторією законодавчих ініціатив в рамках Програми USAID «РАДА: відповідальність, підзвітність, демократичне парламентське представництво», що виконується Фондом Східна Європа.