Круглий стіл “Інституціоналізація коаліції та опозиції у парламенті України”

new_rada_lzi

1 червня 2016 року відбувся круглий стіл “Інституціоналізація коаліції та опозиції у парламенті України”.

Захід було організовано Лабораторією законодавчих ініціатив спільно з Комітетом з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України в рамках Програми USAID “РАДА: відповідальність, підзвітність, демократичне парламентське представництво”, що виконується Фондом Східна Європа.

Під час круглого столу було презентовано та розглянуто законодавчі ініціативи щодо внесення змін до Регламенту ВРУ (№ 1066, 1066-1, 3061, 3061-1, 4331, 4331-1), спрямовані на унормування статусу коаліції та опозиції. Захід спрямовано на вироблення консолідованої позиції щодо законодавчого унормування статусу та порядку діяльності коаліції та опозиції у Верховній Раді України.

Коаліція Опозиція

Павло Пинзеник, Перший заступник Голови Комітету з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України наголосив на принциповій важливості вирішення статусу парламентської більшості та, відповідно, меншості у Верховній Раді України:

«Наш Комітет неодноразово звертав увагу керівництва Верховної Ради і парламенту в цілому на те, що досі лишаються неврегульованими питання щодо формування коаліції, порядку призначення прем`єр-міністра, інших членів Кабінету Міністрів України та інших важливих політичних посад; невизначеним також лишається статус парламентської опозиції, що відповідає пункту 44-47 Дорожньої карти місії Європейського парламенту, у яких йдеться про налагодження парламентського діалогу і визначення правового статусу діяльності коаліції і опозиції у Верховній Раді України».

Ігор Когут

Ігор Когут

Ігор Когут, директор Програми USAID «РАДА: відповідальність, підзвітність, демократичне парламентське представництво», запевнив у готовності до різнобічної підтримки налагодити політичний діалог:

«Для Програми «РАДА» надзвичайно важливим є надання підтримки Комітету з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України з метою посилення інституційної спроможності парламенту, сприяння налагодження політичного діалогу та створення майданчиків для експертного обговорення».

Юрій Мірошніченко

Юрій Мірошніченко

Юрій Мірошниченко, співавтор законопроекту № 1066, стисло презентував основні ідеї законодавчої ініціативи:

«Я мав честь бути одним з ініціаторів законопроектів щодо прав парламентської опозиції. Як у нашій фракції, так і в парламенті в цілому неодноразово піднімалося питання регулювання парламентської опозиції та обговорювалися різні концептуальні підходи шляхів законодавчого його унормування. Відповідно, в рамках даного законопроекту пропонується законодавчо закріпити гарантії прав парламентської опозиції шляхом внесення змін до Регламенту Верховної Ради України. У законопроекті пропонується врегулювати право парламентської опозиції на представництво у керівництві Верховної Ради та її органах, делегувати висування Першого заступника Голови ВРУ, голів комітетів до предметів відання яких відноситься питання бюджету, організації роботи Верховної Ради, свободи слова, соціальної політики, охорони здоров`я, науки та освіти, судочинства, законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності, боротьби з організованою злочинністю та корупцією, прав людини та національних меншин. Як бачимо, предмети відання тут перераховані чітко відповідають функції парламентської опозиції, тобто здійснення контролю».

Михайло Папієв

Михайло Папієв

Михайло Папієв, Голова підкомітету з питань депутатської етики, зі свого боку запевнив у готовності до ґрунтовної роботи над інституціалізації коаліції та опозиції в парламенті:

«Нам треба нарешті набратися сміливості і заявити про своє виключне право, як Комітету з питань Регламенту, взяти на себе відповідальність нової редакції Регламенту, що покликана унормували діяльність коаліції та опозиції».

Валерій Писаренко

Валерій Писаренко

Валерій Писаренко, співавтор законопроекту № 1066-1, № 3061-1, говорив про принципово необхідність політичної волі до якнайшвидшого прийняття рішення щодо статусу коаліції і опозиції у парламенті України:

«Дискусія щодо врегулювання статусу парламентської опозиції повинна мати місце, оскільки це питання не може вирішуватися на рівні кулуарних домовленостей та потребує нагального законодавчого врегулювання. Чи це будуть зміни до Регламенту, або рано чи пізно стане частиною Конституції України – питання іншої розмови. На даному етапі, я вважаю, необхідна принципова згода з тією тезою, що права парламентської опозиції мусять бути прописані у законодавстві України».

Борис Беспалий

Борис Беспалий

Борис Беcпалий, консультант Програми USAID «РАДА: відповідальність, підзвітність, демократичне парламентське представництво», висловив за обережність щодо переліку прав парламентської опозиції, оскільки «Опозиційні фракції мають такі ж права, що і коаліційні (право на представництво у парламентських постійних і тимчасових органах обов’язкове включення законопроектів від опозиції в порядок денний тощо)». З цієї точки зору виокремлювати якісь пріоритети опозиції у суто законодавчій діяльності складно:

«Щодо питання включення законопроектів від опозиції в порядок денний, якщо опозиція пропонує законопроект який показує загальне бачення, то його буде включено і ухвалено. З точки зору ефективності включення законопроекту лише для того, щоб опозиційна сила мала можливість презентувати свою програму, на мій погляд, викликає великі сумніви».

Коротке резюме експертів Лабораторії законодавчих ініціатив  засідання «Круглого столу» на тему: «Інституціоналізація коаліції та опозиції в парламенті України»

КОМЕНТАР експертів Лабораторії законодавчих ініціатив щодо унормування в Регламенті Верховної Ради України питань діяльності коаліції депутатських фракцій та парламентської опозиції

Дорожня карта місії Європейського парламенту

За додатковою інформацією просимо звертатися за телефоном: (044) 531 37 68.

Залишити відповідь