13 липня 2015 року відбувся Другий парламентський конституційний семінар «Зміни до Конституції України: відносини державної влади та місцевого самоврядування» , організований Лабораторією законодавчих ініціатив спільно з Комітетом Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування в рамках Програми USAID «РАДА: підзвітність, відповідальність, демократичне парламентське представництво», що виконується Фондом Східна Європа. До участі в семінарі було запрошено членів Конституційної Комісії відповідальних за реформу Конституції в напрямку децентралізації, провідних експертів, науковців, народних депутатів та представників громадськості. Учасники зібралися з метою обговорити актуальні проблеми законопроекту № 2217а про внесення змін до Конституції (щодо децентралізації влади).
Семінар відкрив модератор зібрання, голова Комітету з питань державного будівництва Сергій Власенко. Серед важливих проблем законопроекту він виокремив чотири найбільш контраверсійних питання і запропонував їх до обговорення. Ці питання стосуються:
1) повноваження представника державної влади, в тому числі Президента, зупиняти повноваження органу місцевого самоврядування та їх посадових осіб;
2) повноваження префектів;
3) особливості місцевого самоврядування в Донецькій та Луганській областях врегульовано в Перехідних положеннях Закону;
4) місцеві вибори 2015 року.
Модератор семінару подякував та одночасно передав вітальне слово співорганізаторам заходу, директору Програми РАДА Андрієві Шевченку та голові ГО «Лабораторія законодавчих ініціатив» Ігореві Когуту. Промовці у своєму вітальному слові подякували Комітету за надану можливість провести захід у стінах Верховної Ради та погодилися із запропонованим порядком денним.
Наступну годину зі своїми коментарями виступили запрошені члени Конституційної Комісії Віктор Мусіяка та Михайло Теплюк, а також відомі українські експерти Володимир Пархоменко та Ігор Коліушко. Професор кафедри галузевих правових наук Національного університету «Києво-Могилянська академія» та заступник голови Конституційної комісії Віктор Мусіяка висловив свою прихильність до закладеної в законопроекті ідеї, проте висловив конструктивні зауваження до механізму її реалізації. Щодо інституту префектів Віктор Лаврентійович наголосив на тому, що це нововведення не змінює статусу-кво з огляду на текстуальне закріпленні ролі префектів в системі виконавчої влади. Також він звернув увагу на те, що повноваження префектів може бути врегульовано законом, що дозволить парламенту на свій розсуд розширювати його повноваження. В аспекті скасування актів префектів Президентом та Кабінетом Міністрів, Віктор Мусіяка висловив побоювання про закладання конфлікту між цими двома органами. Також він скептично поставився до запровадження тимчасового державного уповноваженого на території із зупиненими повноваженнями місцевих рад та їх голів, адже в проекті змін до Конституції не розкрите питання про підконтрольність, підзвітність та відповідальність такої посади.
Михайло Теплюк, заступник керівника Апарату Верховної Ради – керівник Головного юридичного управління та член Конституційної комісії, зосередив увагу присутніх на позитивних сторонах законопроекту. Зокрема він згадав оновлення засад функціонування органів місцевого самоврядування, збереження громади, формування районними та обласними радами виконавчих комітетів та розмежування функцій місцевого самоврядування та державної влади на місцях. Загалом схвально поставившись до законопроекту, Михайло Олексійович завважив, що реформа децентралізації потребує ще низку законів та підзаконно-правових актів, і їх представлення до обговорення одночасно з проектом змін до Конституції значно б полегшило роботу та знизило ризики.
Заступник директора Центру аналізу та розробки законодавства «Асоціації міст України» Володимир Пархоменко висловив спільну позицію Асоціації, що законопроект, попри певні вади, не містить суттєвих прогалин, і тому Асоціація підтримує його ухвалення Верховною Радою. Останнім з експертів виступив голова Правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко. Відмітивши помітну роль громадськості в підготовці законопроекту, Ігор Борисович зазначив, що законопроект загалом виконує завдання реформи та значно покращує правове регулювання. Втім вказав на деякі недоліки, зокрема про суперечливість повноважень префекта. Наприклад, поки відповідно до законопроекту виконавча влада на місцях здійснюється тільки префектами, інше положення проекту передбачає існування територіальних органів центральних органів виконавчої влади. Також він завважив, що префектові доведеться створювати свій штат з огляду на повноваження забезпечувати виконання державних програм. Окремо Ігор Коліушко вказав на необхідності укрупнювати теперішні райони і на те, що варто надати Президенту право припиняти повноваження органу місцевого самоврядування без ускладненої процедури, закладеної в тексті законопроекту.
Слідом за експертами свої зауваження висловили інші запрошені гості, експерти, науковці та народні депутати. Співробітник Інституту держави і права імені В.М. Корецького НАН України Ірина Кресіна звернула увагу на недоцільність підконтрольності префектів Кабінету Міністрів, оскільки префекти не належать до урядової вертикалі. Юрій Ключковський в свою чергу схвально поставився до реформи адміністративно-територіального устрою, порядку делегування повноважень в рамках здійснення влади на місцях, проте також зробив зауваження в адресу повноважень префектів. На його думку, префект не повинен забезпечувати виконання державних програм, і його функції можуть бути занадто розширеними через волю парламенту.
Заключне слово взяв Сергій Власенко, який подякував всім присутнім за плідну та ефективну дискусію.