16 червня 2015 року в Києві відбулось Експертне конституційне обговорення законопроекту про зміни до Конституції щодо реформи місцевого самоврядування. Експертне конституційне обговорення є продовженням серії заходів по напрацюванню пропозицій щодо змін до Конституції України. Експертне обговорення є частиною проекту, який реалізує ГО «Лабораторія законодавчих ініціатив» за підтримки Програми USAID «РАДА: підзвітність, відповідальність, демократичне парламентське представництво», що виконується Фондом Східна Європа.
Зі вступним словом до експертної аудиторії звернувся Володимир Крижанівський, експерт Прогмами USAID “РАДА: «РАДА: підзвітність, відповідальність, демократичне парламентське представництво”, який виступив у якості модератора круглого столу та представив головного доповідача, Бориса Беспалого: “Будемо слухати виступ, який викличе доволі жваві дискусії з боку присутніх: розповідь Бориса Беспалого про законопроект щодо змін до Конституції. Це актуально, оскільки існує сильне бажання напрацювати вдалі зміни до Конституції. Беспалий системно підійшов до цієї справи”. Вітальні слова Андрія Шевченка, директора Програми USAID “РАДА: «РАДА: підзвітність, відповідальність, демократичне парламентське представництво” стосувалися значення як створення нової редакції Конституції загалом, так і заходу зокрема: “Ми розцінюємо нашу сьогоднішню розмову як внесок до якісного конституційного процесу. Мені здається, що жодну мислячу людину не може задовольняти той рівень прозорості, відкритості та глибини експертного обговорення, який ми зараз бачимо. Ми повинні розуміти, що Конституція – це не просто консенсус політичних еліт, а ще й набагато ширший суспільний консенсус. Хороша Конституція – це фундамент на базі експертних напрацювань, стіни у вигляді домовленості між політичними елітами, і є ще дах у вигляді широкого суспільного консенсусу. Тому за цією логікою ми сьогодні будемо наріжні камені підпирати в цей дах”. Вступна промова Ігоря Когута, Голови Ради Лабораторії законодавчих ініціатив, стосувалася оцінки ролі парламентарів у процесі конституційної реформи: “Якщо ми будемо ширше залучати парламент до вироблення нової Конституції – буде чудово”.
Наступним взяв слово народний депутат України, Анатолій Матвієнко, співавтор концепції змін до Конституції, презентованої під час експертного обговорення. Пан Матвієнко виокремив кілька принципових моментів, які він вважає релевантними в контексті сучасного стану творення основного закону: “По-перше, Конституцію треба бачити в цілому, і не можна фрагментарно її змінювати. Важливо, що її в нинішніх умовах неможливо змінити повністю. Вона ніколи не набере потрібної кількості голосів, оскільки у кожної зі складових є свої противники. І якщо ми цих противників об`єднаємо, вони створять такий опір, що ми не подолаємо. Тому необхідно мати цілісне бачення і поступово змінювати певні речі, аби подолати консолідований опір. Проте у нас немає цілісного політичного бачення Конституції, оскільки вищі керівні посадовці мають лише загальну інформацію, але не мають загального бачення змін до Конституції”.
Основну ідею реформування місцевого самоврядування в Україні та, відповідно, внесення відповідних змін до Конституції України, представив Борис Беспалий, консультант Програми USAID “РАДА: «РАДА: підзвітність, відповідальність, демократичне парламентське представництво”. Головним предметом реформування організації місцевої влади пан Беспалий вбачає в переході від трирівневої системи рад до дворівневої. На його думку: “Існування дворівневої системи самоврядування, тобто місто обласного значення – область, перспективне, а трирівневої – не перспективний, переважно дотаційний. А тому необхідно по всій Україні перейти до дворівневої системи місцевого самоврядування”.
Із зауваженнями та критикою пана Беспалого виступив Володимир Шаповал, д. ю. н., професор. Провідний український експерт в галузі конституційного права виокремив кілька моментів пропозиції Беспалого, які би варто було переглянути: “По-перше, основні родові травми, які несе в собі чинна Конституція. У вашому проекті я бачу спробу посилити статус Президента, що мною не сприймається. Завважте на висновки Ради Європи, яка схвально ставиться до парламентаризації України. А ви пропонуєте протилежне. Наприклад, Президент вносить подання до ВРУ про призначення низки вищих посад силових структур. Проте звільняє самостійно, з підстав визначених законом. Це сумнівний критерій, як демонструє практика… Щодо Верховної Ради України, хибним є формулювання «дострокове припинення повноважень». Варто замінити на «розпуск», адже це відповідає світовій практиці, з одного боку, і «дострокове припинення повноважень» означає тільки, що інституція вже не є функціональною”.
Експертне конституційне обговорення є частиною заходів по напрацюванню змін до Конституції України. Проведення конституційних семінарів є частиною проекту Лабораторії законодавчих ініціатив в рамках Програми USAID “РАДА: підзвітність, відповідальність, демократичне парламентське представництво”, що виконується Фондом Східна Європа.