СЕРГІЙ СИДОРЕНКО: «ЯК УКРАЇНСЬКІ ЗМІ ВИСВІТЛЮЮТЬ ЄВРОПЕЙСЬКУ ІНТЕГРАЦІЮ»

Сергій Сидоренко
Спеціальній корреспондент
«Коммерсантъ-Украина»
виступ на на ІІІ щорічній конференції випускників
 Школи професійної журналістики «Нова Україна»
Сьогодні великою проблемою для українських мас-медіа є те, що Європейський Союз асоціюється виключно з самітами та конфліктами різного ґатунку (наприклад, заяви представників ЄС про необхідність звільнення Тимошенко, відмови у наданні віз тощо).Насправді, європейська тематика дуже широка, писати про неї можна щотижня навіть у невеликій газеті. Я часто чую від своїх колег з регіональних видань, що тема європейської інтеграції цікава виключно для центральних видань з великою аудиторією. Але якщо спробуємо розширити горизонти та порівняємо теми, про які пишуть у місцевих газетах країн ЄС, то побачимо, що аналогічна інформація може бути важливою та цікавою і для нашого місцевого читача. Проаналізувавши та порівнявши певну українську ситуацію з тим, що відбувається, наприклад, в таких країнах як Польща, Румунія чи Італія, можна навіть дійти висновку, що є процеси, які в нашій країні відбуваються краще.

Дуже легко виправдати себе тим, що інформація не цікавитиме читача. Зручніше, звичайно, переписати інформацію з прес-релізу обласної державної адміністрації та обговорювати одну тему з року в рік. Якщо вдасться подолати цей бар`єр й небажання робити, на думку журналіста, непотрібну роботу, можна отримати унікальну новину, про яку не напишуть конкуруючі видання. Завдяки розширенню на європейський простір можна знайти собі конкурентну перевагу.

Наразі позитивний досвід висвітлення європейської тематики мають центральноєвропейські ЗМІ: дуже багато тем в їх медіа висвітлюються через європейську призму, але вони не стосуються Європейської комісії чи її директив. Натомість в них йдеться про близькі для кожної людини життєві речі. Крім того, часто в ЗМІ цих країн європейські питання вже не виходять у розділі «Міжнародна політика», навіть у тих виданнях, де такі розділи є.

Для української аудиторії та для редакторів наших ЗМІ, можливо, не цікавими видаватимуться, наприклад, деталі перемовин між Україною та ЄС про квотування автомобілів: до того моменту, поки не стане зрозуміло, що «Шкода», зібрана в Україні, буде коштувати на 2000 грн. дешевше.

Цікавим виключенням в України є львівські ЗМІ: вони є єдиними з регіональних видань, що знаходять місце на шпальтах газет для європейської тематики. Така тенденція не може бути пояснена лише близькістю до кордону, тому що рівненські чи волинські ЗМІ про європейські питання не розповідають. Досвід львівських ЗМІ в цьому унікальний, але ж його також можна розповсюдити на інші видання, переконавши редактора у доцільності таких матеріалів.

Є ще вдалі приклади серед центральних видань: свого часу газета «Комерсант» не писала про європейську інтеграцію, або писала «як всі» – на рівні самітів.  Я особисто витратив купу часу на те, щоб переконати редактора у тому, що такі теми можуть бути цікавими та корисними для читача. За найдоцільніше я вважаю показувати редактору вже готові хороші матеріали. Звісно, що така робота – не з легких, тому що тему потрібно розробляти, шукати нові деталі та обставини, але ця праця принесе свої плоди у вигляді підвищення професійної цінності такого журналіста на ринку.

Існує міф про надзвичайно високу вартість виробництва статей на європейську тематику. Це правда лише до певної міри: важко писати про європейську проблематику лише на початковому етапі. Крім того, існує можливість налагодити співпрацю з журналістами з ЄС, які можуть залучатися до роботи українських ЗМІ в якості авторів (такі ініціативи фінансуються, наприклад, Міжнародним фондом «Відродження»).

Однією з таких тем, яку можна висвітлювати в наших медіа, є євростандарти. Дуже багато хто говорить про такі стандарти, але що це таке насправді ніхто не розуміє. Всі тільки говорять про те, що це добре. А Євростандарти реально стосуються простого життя звичайних людей. Для ілюстрації я наведу приклад про емісію газів автомобілями, який дуже любить згадувати головний перемовник ЄС з питань зони вільної торгівлі, – у європейському місті, перебуваючи біля центральної траси, не відчуваєш запаху автомобільного газу, на відміну від українських реалій. Схожих тем, які можна відчути, – дуже багато. Крім того, вірогідність, що таку статтю напише конкурентне видання – достатньо мала.

Дещо складніша ситуація з висвітленням поточних політичних новин ЄС. Для того, щоб про це якісно писати, треба мати багато бекграунду, багато зв`язків та off-record інформації, що здоубваються з часом.

Для журналістів, що працюють на телебаченні, висвітлення європейської тематики дещо ускладнене через відсутність картинки, але є такі ресурси як Europe by Satellite, Reuters чи EPI, які можна вільно використовувати. Крім того, інформацію про ЄС можна діставати від волонтерів, що працюють в Україні. Вони не є державними службовцями і можуть розповісти дуже багато цікавих деталей, а також стати героями сюжетів.

Київ, 17 листопада 2012 р.

 версiя для друку Наверх  наверх
 надiслати лiнк  У попереднiй роздiл

Залишити відповідь