ЧИ ПІДЕ НА КОРИСТЬ УКРАЇНІ СОЛІДАРНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ?

Експертний коментар щодо намірів Уряду погасити заборгованість по заробітній платі за рахунок перерозподілу єдиного соціального внеску.

Сергій Тігіпко, Віце-прем’єр-міністр – Міністр соціальної політики України, 16 червня цього року оголосив про розробку законопроекту про солідарну відповідальність. Суть його полягає у спрямуванні частини єдиного соціального внеску на погашення заборгованості по заробітній платі на державних підприємствах.На нашу думку, така ініціатива, прагнучи знизити соціальну напругу на окремих підприємствах та в окремих регіонах, одночасно створює ризик демотивації для ефективно працюючих установ і фізичних осіб-підприємців. Разом з тим, цей ризик можливо мінімізувати за дотримання певних умов.Насамперед, необхідно звернути увагу на те, що за останні 2 роки заборгованість по заробітній платі в економіці України знизилася майже на 60%, незалежно від форми власності підприємств.

Таким чином, Уряду варто було б проаналізувати, які інструменти (окрім перерозподілу соціальних внесків) можуть бути ефективними для подальшого погашення цих боргів.Що стосується безпосередньо урядової ініціативи запровадити солідарну відповідальність, то вона, насамперед, по суті є державною підтримкою збиткових або збанкрутілих підприємств. Хоча держбюджет тут формально не використовується, державною ця підтримка є тому, що на підставі закону кошти будуть залучені до фонду, який є державним, та перерозподілені від імені держави на користь конкретних підприємств.Відтак створюється прецедент, коли ефективні, прибуткові бізнеси повинні будуть фактично субсидіювати непрацюючі підприємства. Усвідомлення цього факту може негативно позначитися на продуктивності праці, або ж стати стимулом до тінізації доходів підприємств.

Уникнути цих ризиків можна шляхом використання принципів державної допомоги ЄС:

– Прозорість, а саме оприлюднення (в тому числі – шляхом доступу до публічної інформації) обсягів допомоги на погашення заборгованості по заробітній платі та публікація переліку підприємств, що одержують таку допомогу.
– Зміна поведінки одержувача, а саме надання допомоги за умов, що системні недоліки в роботі підприємства будуть виправлені, і в майбутньому воно не потребуватиме такої допомоги.

Пропонуємо всім зацікавленим громадським організаціям, незалежним експертам підтримати пропозицію щодо дотримання зазначених принципів при підготовці урядового законопроекту про солідарну відповідальність.

Контакти щодо реалізації проекту: Денис Черніков, старший експерт Лабораторії законодавчих ініціатив (Chernikov [at] laboratory.kiev.ua). Проект “Поширення європейських принципів у сфері державної допомоги та державних закупівель” здійснюється за підтримки Європейської програми Міжнародного фонду “Відродження”.

Дивіться також:

Прозорість у державних закупівлях: крок вперед і два назад. Чи буде ефективним нове законодавство?

Донеччина, Київ та Луганщина отримують більше половини всіх бюджетних субсидій, поточних та капітальних трансфертів.

Держава найбільше дотує дорожнє господарство та вугільну промисловість.

Як фінансуються санаторії парламенту та державного управління справами.

Скільки втрачає держава через податкові пільги.

Залишити відповідь