ЧИ ПІДЕ НА КОРИСТЬ УКРАЇНІ СОЛІДАРНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ?

Експертний коментар щодо намірів Уряду погасити заборгованість по заробітній платі за рахунок перерозподілу єдиного соціального внеску.

Сергій Тігіпко, Віце-прем’єр-міністр – Міністр соціальної політики України, 16 червня цього року оголосив про розробку законопроекту про солідарну відповідальність. Суть його полягає у спрямуванні частини єдиного соціального внеску на погашення заборгованості по заробітній платі на державних підприємствах.На нашу думку, така ініціатива, прагнучи знизити соціальну напругу на окремих підприємствах та в окремих регіонах, одночасно створює ризик демотивації для ефективно працюючих установ і фізичних осіб-підприємців. Разом з тим, цей ризик можливо мінімізувати за дотримання певних умов.Насамперед, необхідно звернути увагу на те, що за останні 2 роки заборгованість по заробітній платі в економіці України знизилася майже на 60%, незалежно від форми власності підприємств.

Таким чином, Уряду варто було б проаналізувати, які інструменти (окрім перерозподілу соціальних внесків) можуть бути ефективними для подальшого погашення цих боргів.Що стосується безпосередньо урядової ініціативи запровадити солідарну відповідальність, то вона, насамперед, по суті є державною підтримкою збиткових або збанкрутілих підприємств. Хоча держбюджет тут формально не використовується, державною ця підтримка є тому, що на підставі закону кошти будуть залучені до фонду, який є державним, та перерозподілені від імені держави на користь конкретних підприємств.Відтак створюється прецедент, коли ефективні, прибуткові бізнеси повинні будуть фактично субсидіювати непрацюючі підприємства. Усвідомлення цього факту може негативно позначитися на продуктивності праці, або ж стати стимулом до тінізації доходів підприємств.Уникнути цих ризиків можна шляхом використання принципів державної допомоги ЄС:

– Прозорість, а саме оприлюднення (в тому числі – шляхом доступу до публічної інформації) обсягів допомоги на погашення заборгованості по заробітній платі та публікація переліку підприємств, що одержують таку допомогу.
– Зміна поведінки одержувача, а саме надання допомоги за умов, що системні недоліки в роботі підприємства будуть виправлені, і в майбутньому воно не потребуватиме такої допомоги.

Пропонуємо всім зацікавленим громадським організаціям, незалежним експертам підтримати пропозицію щодо дотримання зазначених принципів при підготовці урядового законопроекту про солідарну відповідальність.

Контакти щодо реалізації проекту: Денис Черніков, старший експерт Лабораторії законодавчих ініціатив (Chernikov [at] laboratory.kiev.ua). Проект “Поширення європейських принципів у сфері державної допомоги та державних закупівель” здійснюється за підтримки Європейської програми Міжнародного фонду “Відродження”.

Дивіться також:

Прозорість у державних закупівлях: крок вперед і два назад. Чи буде ефективним нове законодавство?

 версiя для друку Наверх  наверх
 надiслати лiнк  У попереднiй роздiл

Залишити відповідь