ЄВРОПЕЙСЬКИЙ СОЮЗ ПОСТАВИВ УМОВИ ПРОДОВЖЕННЯ НАДАННЯ УКРАЇНІ БЮДЖЕТНОЇ ПІДТРИМКИ ТА ТЕХНІЧНОЇ ДОПОМОГИ ДЛЯ ІНСТИТУЦІЙНОЇ РОЗБУДОВИ В ОКРЕМИХ СФЕРАХ

Експертний коментардо деяких положень Щорічного звіту щодо реалізації Європейської політики сусідства в Україні (прогрес у 2011 році та рекомендації щодо впровадження).
Оприлюднений 15 травня Європейською Комісією та Високим Представником ЄС із закордонних справ й політики безпеки документ містить цікаві оцінки та рекомендації стосовно політики державних фінансів, у тому числі – щодо державної допомоги суб’єктам господарювання.Зокрема, умовами продовження надання бюджетної підтримки та макрофінансової допомоги з боку ЄС визначено: (1) вирішення питання прозорості та підзвітності у сфері управління державними фінансами, (2) прогрес у сфері управління державними фінансами (сторінка 4 Звіту).

Одночасно, ЄС відклав підтримку у рамках Програми комплексної розбудови інституційної спроможності у сфері державної допомоги суб’єктам господарювання до того часу, коли в Україні буде ухвалене законодавство, що відповідатиме стандартам ЄС (сторінка 13 Звіту). Це означає, що українська влада наразі неспроможна втілювати ЄС-івські стандарти у зазначених сферах. Проголосивши не тільки політичні наміри щодо інтеграції в ЄС, але й програмні плани щодо реформування державної допомоги суб’єктам господарювання на основі європейських стандартів, влада не зробила дієвих кроків.По-перше, не виконані положення програми економічних реформ на 2010-2014 роки щодо прийняття закону про державну допомогу суб’єктам господарювання. Згідно розділу «Стабілізація державного бюджету» цієї програми і відповідного плану-графіку , цей закон передбачалося прийняти ще у 2011 році. Однак не відбулося навіть експертного та громадського обговорення законопроекту (розробник – Антимонопольний комітет України), не відомо, чи розглядався він Урядом.Аналогічна ситуація з законодавчою ініціативою щодо державної допомоги суб’єктам господарювання продовжується і у 2012 році. Указ Президента від 12 березня 2012 року (№ 187/2012) встановив термін внесення цього законопроекту до парламенту в серпні поточного року. Станом на сьогодні немає ані концепції, ані тексту законопроекту.

Той факт, що комплексна підтримка інституційної розбудови у цій сфері зі сторони ЄС відкладена до прийняття відповідного законодавства, свідчить насамперед про неспроможність органів виконавчої влади ефективно використати технічну допомогу ЄС і підготувати програму реформ.

Утворилося замкнене коло – ЄС обмежує підтримку через відсутність реформ, а реформи гальмуються через неефективне використання цієї підтримки.

По-друге, державна політика у сфері підтримки суб’єктів господарювання не відповідає стандартам ЄС.

• Особливо у 2011 році погіршилася ситуація у сфері бюджетних втрат від надання податкових пільг. Нагадаємо, що за нашими розрахунками загалом ці втрати склали 37,1 млрд. грн. у 2010 році та 58,8 млрд. грн. у 2011 році (це близько половини суми виплат по боргам, які Уряду необхідно буде здійснити у 2012 році). При цьому абсолютне зростання втрат від надання податкових пільг в ці роки відбулося відповідно на 32% та майже 60%. Це, відповідно, у вісім та три рази більше темпів зростання доходів державного бюджету (4% у 2010 році, 19,2% у 2011 році).

• Починаючи з 2008 року частка прямих видатків бюджету на сільське господарство скоротилася з 25% до 17%. Одночасно зросли частки видатків на вугільну галузь – з 19% до 23%, дорожнє господарство – з 22% до 31%. Видатки на дослідження і розробки в різних галузях економіки залишаються на рівні 3%.

Наведена інформація свідчить про те, що практика державної підтримки суб’єктів господарювання не відповідає наступним принципам політики ЄС:- Завдяки державній допомозі одержувач повинен розпочати, здійснити діяльність, яка була б неможливою без державної допомоги, або ж можливості цю діяльність розпочати є обмеженими. Державна допомога діяльності, яку одержувач здійснюватиме в будь-якому разі та в такому самому обсязі, як і без допомоги, є неприйнятною.- Державна допомога повинна бути спрямована на створення нових виробничих потужностей, нових робочих місць, технологій.

– Державна допомога, як правило, не повинна компенсувати поточні витрати суб’єктів господарювання, особливо тих, що працюють збитково, перебувають у стадії банкрутства.

Нагадаємо, що у лютому 2011 року ЄС вже призупиняв надання секторальної бюджетної підтримки Україні через недотримання принципу відкритості  та прозорості на всіх стадіях державних закупівель.


Проект «Поширення європейських принципів у сфері державної допомоги та державних закупівель» здійснюється за підтримки Європейської програми Міжнародного фонду «Відродження».

Контакти щодо реалізації проекту: Денис Черніков, старший експерт Лабораторії законодавчих ініціатив,Chernikov[at]laboratory.kiev.ua.

 версiя для друку Наверх  наверх
 надiслати лiнк  У попереднiй роздiл

Залишити відповідь