
Незалежні українські експерти прокоментували щорічний звіт по Україні в рамках Європейської політики сусідства за 2011 рік під час прес-конференції, що відбулася 17 травня в агентстві «Інтерфакс». На думку експертів, ці звіти є важливим індикатором того, як ЄС оцінює процес реформ в Україні. Вони є дзеркалом європейської інтеграції і дозволяють виміряти температуру відносин між ЄС та Україною.
«Звіт є критичним, особливо у питаннях, які стосуються демократії. Оцінка реформ, пов’язаних з демократією, для ЄС є основним критерієм визначення наявності політичної волі. Саме на основі цієї оцінки ЄС приймає рішення про розвиток і поглиблення відносин. Підтвердженням важливості для ЄС здійснення реформ в Україні є те, що ЄС відклав підписання Угоди про асоціацію саме через вибіркове правосуддя», – пояснює Олег Рибачук, голова Громадської експертної ради при Українській частині комітету з питань співробітництва між Україною та ЄС. Європейські експерти занепокоєні ситуацією щодо поваги до верховенства права та посилення судової влади у Україні. Справи проти лідерів опозиції та членів колишнього уряду підтвердили побоювання щодо вибіркового застосування правосуддя.
«Оцінка у звіті “досягнень” України у сфері справедливого судочинства цілком відповідає дійсності і навіть виглядає дещо поміркованою на тлі рухів з боку європейських країн. Слід відзначити в контексті вибіркових переслідувань, що у 2011-12 роках влада діє не так агресивно, як у 2010 році, коли кримінальні справи проти колишніх урядовців відкривалися десятками. Також у сфері реформи судочинства кроки стали більш поміркованими після того, як завершився розподіл сфер впливу. Але ситуація залишається нестабільною, і майбутні вибори можуть каталізувати такі процеси», – прокоментував Звіт Аркадій Бущенко, виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини.

У Звіті наголошується на необхідності привести Закон №4050-VI «Про державу службу» у відповідність до норм ЄС. З такою оцінкою погоджуються й українські експерти, оскільки під час розробки цього закону не були взяті до уваги ключові рекомендації, зроблені програмою SIGMA. Зокрема, Віктор Тимощук, заступник голови правління Центру політико-правових реформ, вважає: «Можна лише солідаризуватися з такою оцінкою, тому що українські експерти одразу ставили під сумнів якість нового закону про державну службу, адже він не вирішує проблем належного розмежування політики та державної служби, не забезпечує умови для добору на вищі посади у державній службі за критеріями професійності та політичної нейтральності, не містить необхідних інституційних елементів для захисту системи державної служби. Прикметно також, що згідно зі Звітом “cфера державного управління залишається нереформованою”, при тому, що влада України вважає “адміністративну реформу” своїм досягненням».
|
||||||||
|