АНАЛІЗ ЗАКОНІВ УКРАЇНИ, ПРИЙНЯТИХ ВЕРХОВНОЮ РАДОЮ УКРАЇНИ VI СКЛИКАННЯ ПРОТЯГОМ ШОСТОЇ СЕСІЇ

АНАЛІЗ ЗАКОНІВ УКРАЇНИ, ПРИЙНЯТИХ ВЕРХОВНОЮ РАДОЮ УКРАЇНИ VI СКЛИКАННЯ ПРОТЯГОМ ШОСТОЇ СЕСІЇ

Верховною Радою України VI скликання протягом шостої сесії (січень – липень 2010 року) було прийнято 118 законів, що майже вдвічі більше, ніж за попередню сесію, але на 52 закони менше ніж за аналогічний період 2009 року (аналіз законів не включає ратифікаційних законов та законів про внесення змін до Державного бюджету).

Найбільше прийнятих протягом шостої сесії законів стосувалися галузевої, правової та економічної політик; найменше – культури і освіти. В цілому, за сферами регулювання прийняті протягом шостої сесії закони можна поділити на такі основні групи:
• Правова політика (30 законів);
• Галузева політика (30 законів);
• Економічна політика (25 законів);
• Соціальна політика (11 законів);
• Державне будівництво (8 законів);
• Національна безпека і оборона (6 законів);
• Інформаційна політика ( 5 законів);
• Політика культури і освіти (3 закони).

Як і під час попередніх сесій, найбільш продуктивним суб’єктом законодавчої ініціативи виявилися народні депутати України, які ініціювали 66 законів. Найбільш активно право законодавчої ініціативи реалізовували представники фракції Партії регіонів. Самостійно вони виступили ініціаторами 20-ти законопроектів, п’ять з яких стосуються економічної політики, по 4 законопроекти регулюють питання державного будівництва та галузевої політики, по 3 закони спрямовані на вдосконалення соціальної та правової політики і один стосується політики культури і освіти. Також були прийняті 12 законів, які були самостійно ініційовані представниками фракції БЮТ (6 законів у сфері правової політки, по 2 стосуються галузевої та соціальної політики і по одному законопроекту, що регулюють питання державного будівництва та економічної політики). Представники фракції “Наша Україна – Народна Самооборона” ініціювали 6 законів, з яких 2 стосуються правової політики, по одному – соціальної, інформаційної, галузевої політики, а також політики в сфері культури. Найменше реалізували своє право законодавчої ініціативи представники фракцій КПУ (по одному закону у сфері соціальної та правової політики) та Блоку Литвина (по одному закону у сфері соціальної, економічної та галузевої політики). Однак більшість прийнятих депутатських законопроектів була ініційована міжфракційними депутатськими групами найрізноманітніших комбінацій. З 21-го такого законопроекту 7 стосуються галузевої політики, 6 – правової, 3 – економічної, 2 – інформаційної політики, і по одному – соціальної політики, державного будівництва та культури і освіти.

Також Верховна рада підтримала 46 законопроектів, ініційованих урядом. При цьому була прийнята значна кількість проектів, поданих ще попереднім Кабінетом Міністрів під керівництвом Юлії Тимошенко. В цьому контексті вартий уваги той факт, що більшість таких проектів була підтримана новою коаліцією, і не знайшла підтримки серед більшості представників фракції БЮТ. Серед ініційованих урядом і підтриманих Верховною Радою України законів 14 стосуються галузевої політики, 9 – економічної політики, 9 – правової політика, 5 – національної безпеки і оборони, 4 – соціальної політики і 1 – інформаційної політики.

Крім того, було підтримано 6 ініціатив Президента України (3 законопроекти Віктора Ющенка і 3 – Віктора Януковича), з яких 3 стосувалися державного будівництва, 2 – галузевої політики, і 1 – національної безпеки та оборони.

З 118 ухвалених протягом шостої сесії законів лише 14 були підтримані всіма парламентськими фракціями. Найбільше таких законопроектів було ініційовано міжфракційними групами депутатів («Про внесення змін до Кримінального кодексу України (щодо посилення відповідальності за злочини проти статевої свободи та статевої недоторканості особи)», «Про внесення змін до Закону України “Про молоко та молочні продукти” (щодо відповідності якості та безпеки молочних продуктів показникам, які встановлені законодавством і стандартами України)», «Про внесення змін до статті 11 Закону України “Про порядок ввезення (пересилання) в Україну, митного оформлення й оподаткування особистих речей, товарів та транспортних засобів, що ввозяться (пересилаються) громадянами на митну територію України»). Також всіма фракціями були підтримані такі законопроекти, ініційовані фракцією Партії Регіонів («Про внесення зміни до пункту 1 розділу ІI “Прикінцеві положення” Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення охорони родючості грунтів”», «Про внесення змін до Закону України “Про кінематографію” (щодо державної підтримки виробництва національних фільмів)»), фракцією БЮТ («Про внесення змін до Сімейного кодексу України (щодо врегулювання порядку визначення розміру аліментів)», «Про внесення змін до Кримінально-процесуального кодексу України (щодо права свідка на адвоката)»), фракцією НУНС («Про внесення зміни до статті 707 Цивільного кодексу України (щодо правового регулювання обміну товарів неналежної якості)», «Про внесення змін до переліку пам’яток культурної спадщини, що не підлягають приватизації, затвердженого Законом України “Про Перелік пам’яток культурної спадщини, які не підлягають приватизації”») та фракцією КПУ («Про посилення захисту майна редакцій засобів масової інформації, видавництв, книгарень, підприємств книгорозповсюдження, творчих спілок»). Крім того, всі парламентські фракції підтримали також 1 законопроект колишнього Президента України Віктора Ющенка («Про затвердження Указу Президента України “Про оголошення територій міста Калуш та сіл Кропивник і Сівка-Калуська Калуського району Івано-Франківської області зоною надзвичайної екологічної ситуації”») та 3 урядові законопроекти («Про внесення змін до статті 9 Закону України “Про участь України в міжнародних миротворчих операціях”» (Кабінет Міністрів Юлії Тимошенко),«Про внесення зміни до статті 5 Закону України “Про податок на додану вартість” (щодо оподаткування при проведенні в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу)», «Про засади функціонування ринку природного газу» (ініційовані діючим Кабінетом Міністрів)).

Протягом шостої сесії представники фракції «Наша Україна – Народна Самооборона» виступили «проти» 99-ти прийнятих в цілому законопроектів. При цьому від 10% до 50%  від складу фракції підтримували той чи інший законопроект, а у багатьох випадках не вистачало кілька голосів для того, щоб віднести фракцію до таких, що підтримали законопроект (більшість від складу фракції). Представники фракції БЮТ також виявили свою незгоду зі значною кількістю законопроектів (65 голосувань «проти» прийнятих в цілому законопроектів). Варто зауважити, що серед непідтриманих більшістю складу фракції БЮТ законопроектів було чимало таких, які ініціював Кабінет Міністрів під керівництвом Юлії Тимошенко або які були ініційовані представниками фракції БЮТ. 12 законопроектів не були підтримані фракцією КПУ і 3 законопроекти – фракцією Блока Литвина. Лише фракція Партії регіонів підтримала всі 118 ухвалених протягом 6-ї сесії законопроектів. При цьому, можна стверджувати, що принципові позиції «проти» займали лише фракції КПУ та Блок Литвина, в той час як невизначена позиція фракції НУНС (коливається в межах 10-60% від складу фракції) зумовлена проблемами внутрішньофракційної дисципліни. Крім того, позиція фракції БЮТ швидше покликана відображати її новий опозиційний статус. Також варто звернути увагу, що при загальній позиції фракції БЮТ «проти», до 40% її депутатів підтримували той чи інший проект разом з Партією регіонів.

Найпродуктивнішим місяцем шостої сесії виявився червень, протягом якого було ухвалено майже 40% всіх законопроектів, ухвалених за сесію. Найменш продуктивними виявилися березень та квітень: в цей період було ухвалено лише 12 законопроектів. Це пояснюється тим, що в цей час відбувалася зміна політичного керівництва держави (зокрема – уряду), тому основним напрямком роботи парламенту було звільнення та призначення посадовців.

За більш детальною інформацією можна звертатися за телефоном (+38044) 5313768 або електронною поштоюz.oleksandr@laboratory.kiev.ua.  Контактна особа – Олександр Заславський.

АНАЛІЗ ЗАКОНІВ УКРАЇНИ, ПРИЙНЯТИХ ВЕРХОВНОЮ РАДОЮ УКРАЇНИ  VI СКЛИКАННЯ ПРОТЯГОМ ШОСТОЇ СЕСІЇ (таблиця).

Залишити відповідь