Семінар “Фінансування політичної діяльності: проблеми законодавчого регулювання”

20 травня (вівторок) 2003 року Лабораторією законодавчих ініціатив спільно із Інститутом виборчого права, проектом “Вибори та політичні процеси” та Представництвом Фонду Конрада Аденауера в Україні у Верховній Раді України було проведено круглий стіл присвячений обговоренню можливих шляхів фінансування діяльності політичних партій та виборчих процесів.

Перша частина заходу мала на меті проаналізувати шляхи державного фінансування діяльності політичних партій, можливості прозорого фінансування політичної діяльності в умовах несталої демократії, забезпечення належного контролю у цій сфері. Друга частина – була присвячена питанню правового регулювання та моніторингу фінансування виборчих кампаній.

Експертами Лабораторії було підготовано експертно-аналітичні матеріали, які включали:  проект Закону України “Про внесення змін та доповнень до деяких законодавчих актів України у зв’язку із запровадженням державного фінансування політичних партій” (включно із пояснювальною запискою та основними положеннями у запитаннях та відповідях), аналітичні статті щодо іноземного досвіду у сфері фінансування політичної діяльності, а також допоміжні матеріали, як-от: Рекомендація Парламентської Асамблеї Ради Європи 1516 (2001) щодо фінансування політичних партій; Правила щодо фінансування політичних партій, прийняті Венеціанською Комісією; Закон України “Про політичні партії в Україні” № 2365-III від 05.04.2001 р. тощо.

Проведення круглого столу мало на меті налагодження діалогу між політиками та експертами. У його роботі взяли участь народні депутати України – Василь ОНОПЕНКО, Юрій КЛЮЧКОВСЬКИЙ, Ігор ГРИНІВ, Анатолій ОРЖАХОВСЬКИЙ, Борис БЕСПАЛИЙ; українські та іноземні експерти з питань фінансування політичної діяльності (зокрема, Девід КОПЕРШМІДТ, керівник проекту “Вибори та політичні процеси”; Марчін ВАЛЄЦКІ, Коледж св. Антонія, Оксфордський університет, Інститут суспільних відносин, Варшава; Ігор КОЛІУШКО – Центр політико-правових реформ; Ростислав ПАВЛЕНКО – директор Школи політичної аналітики та інші). Загалом у заході взяло участь близько семидесяти осіб.

Модератором круглого столу виступив Ігор КОГУТ (Голова ради Лабораторії законодавчих ініціатив) та Олександр БАРАБАШ (експерт проекту “Вибори та політичні процеси”). Відкривали захід Василь ОНОПЕНКО (народний депутат України, Голова Комітету Верховної Ради України з питань правової політики), Юрій КЛЮЧКОВСЬКИЙ, (народний депутат України, заступник Голови Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, Президент Інституту виборчого права), Олександр ПІСКУН (Агентство США з міжнародного розвитку), Девід КУПФЕРШМІДТ (керівник проекту “Вибори та політичні процеси”) та Манфред ЛОМАНН (Директор Представництва Фонду Конрада Аденауера в Україні). Вони наголосили на значній актуальності зазначеної теми. Зокрема, Юрій Ключковський зазначив, що “запровадження державного бюджетного фінансування партій є чи не єдиним шляхом прозорого фінансування політичних партій”. Манфред Ломанн у своєму виступі наголосив, що “врегулювання питання фінансування політичних партій потребує запровадження прозорого й ефективного законодавчого механізму, який би запобігав корупції в політиці”.

У першій частині заходу (щодо проблеми фінансування політичних партій) з доповідями виступали: Ігор ГРИНІВ (народний депутат України), Анатолій РОМАНЮК (професор, Львівський національний університет ім. І.Франка), Марчін ВАЛЄЦКІ (Коледж св. Антонія, Оксфордський університет, Інститут суспільних відносин, Варшава), Томас ЛЕНК (1-ий секретар Посольства Німеччини в Україні).

Ігор Гринів у своїй доповіді наголосив на позивних наслідках запровадження часткового державного фінансування політичних партій, зокрема це: збільшення суспільного контролю над державою внаслідок підвищення ролі опозиційних політичних партій та політичних партій взагалі; зростання кількості саме ідеологічних партій, визначальною характеристикою яких є їхні програмні положення, а не членство в них відомих політичних діячів; наявність у партії самостійного джерела для забезпечення їх існування дозволить зосередити увагу на пропагуванні втілення в життя програмних положень; партії будуть менше зв’язані з певними зобов’язаннями пpи фоpмуванні політичних списків і до Веpховної Ради пpийде більша кількість фахівців і політиків.

Анатолій Романюк зупинився на тих загрозах, які несе в собі існуюча система фінансування сьогодні в політичних партіях України. Зокрема, вона сприяє бюрократизації політичних партій та робить їх інструментом корупції; керівники партій, які визначають розміри фінансової квоти, яка надходить до обласних організацій, а також, як розподіляється в середині самої партії, здатні успішно впливати на позицію регіональних лідерів та обласних депутатів під час партійних з’їздів, прийняття партійних рішень; приховування від широкого партійного загалу джерел та реальних сум фінансування робить принаймні цю сторону партійного життя закритою та такою, що не підлягає контролю та обговоренню; потужні джерела фінансування призводить до того, що сьогодні в Україні політичні партії не зацікавлені у роботі з масами, внаслідок чого є слабкий або формальний розвиток членської бази майже усіх політичних партіях, що веде до розчарування громадян в системі демократії.

В свою чергу, Томас Ленк висвітлив питання імплементації прогресивних положень німецького права у відповідній сфері в українське законодавство.

Друга частина заходу торкалася проблем фінансування виборчих кампаній. З доповідями виступили: Юрій КЛЮЧКОВСЬКИЙ (народний депутат України, президент Інституту виборчого права), Василь СПІВАК (член Центральної виборчої комісії), Володимир КОВТУНЕЦЬ (проект “Вибори та політичні процеси”), Сергій РОМАНЕНКО (Міністерство фінансів України, заступник начальника управління), Аня ФРАНКЕ (Представництво Фонду Конрада Аденауера в Україні) та інші. В процесі обговорення доповідачі торкнулись ряду найболючіших запитань, як-от: доцільність встановлення обмеження розміру виборчого фонду, окремих внесків до них та кола осіб, які можуть здійснювати такі внески; доцільність обмеження видатків з виборчих фондів; доцільність здійснення витрат на виборчу кампанію готівкою; проблема політичної реклами до початку здійснення передвиборної агітації; оплата праці членів виборчих комісій; контроль за дотриманням законодавства у сфері виборчих фінансів тощо.

Загалом усі політики та експерти погодились у тому, що часткове державне фінансування політичної діяльності є невід’ємним елементом демократичного суспільства, але його запровадження повинно передбачати ефективні механізми контролю та  враховувати той pеальний стан pечей, який ми маємо сьогодні в Україні.

Матеріали круглого столу

 версiя для друку Наверх  наверх
 надiслати лiнк  У попереднiй роздiл

Залишити відповідь