Презентація Керівних принципів з оцінки та моніторингу державної політики через альтернативні звіти (Shadow Report)

Logo_main

21 вересня 2018 року пройшла презентація Керівних принципів з оцінки та моніторингу державної політики через альтернативні звіти (Shadow Report).

Керівні принципи презентували:

  • Олександр Заславський, Заступник Голови Ради Лабораторії законодавчих ініціатив;
  • Любомир Гультай, Старший програмний спеціаліст Програми USAID РАДА;
  • Михайло Кольцов, автор посібника, експерт Лабораторії законодавчих ініціатив.

Ознайомитися з Керівними принципами з оцінки та моніторингу державної політики через альтернативні звіти (Shadow Report)

 

Олександр Заславський, Заступник Голови Ради Лабораторії законодавчих ініціатив, детально розповів про досвід Лабораторії законодавчих ініціатив у підготовці альтернативних звітів від громадськості.

Лабораторія законодавчих ініціатив вже 18 років працює з парламентом, намагаючись зробити його більш ефективним, прозорим і наблизити його до стандартів розвинених демократичних країн. Останні 5 років ЛЗІ працює в рамках Програми USAID «РАДА: відповідальність, підзвітність, демократичне парламентське представництво», що виконується Фондом Східна Європа. Одним з напрямків співпраці є посилення контрольної функції парламенту шляхом популяризації такого механізму, як підготовка альтернативних звітів.

Олександр наголосив, що альтернативні звіти є аналітичними документами, що пропонують обґрунтований альтернативний підхід щодо стану імплементації державної політики, оцінки її впливів під час реалізації, перегляду чинних підходів та пошуку шляхів вдосконалення державної політики.

Чому такий звіт є альтернативним? Тому що зазвичай він готується на запит комітетів третіми сторонами – незалежними громадськими організаціями, науковими експертними установами – для того, щоб донести до суб’єктів ухвалення рішень обґрунтовану позицію, яка буде альтернативною до урядової.

У міжнародній практиці формат альтернативних звітів є досить популярним і має різні форми. Зокрема, в Німеччині такі звіти замовляють не парламентські комітети, а сам уряд, який надає його разом зі своїм офіційним звітом до парламенту.

Лабораторія законодавчих ініціатив в рамках Програми РАДА за останні три роки підготувала 10 альтернативних звітів з різними комітетами Верховної Ради та презентувала їх спільно. Найбільша цінність презентованого сьогодні документу полягає в тому, що він містить не просто адаптацію міжнародної практики, а безпосередній досвід роботи Лабораторії законодавчих ініціатив з комітетами: як це відбувалося, які можуть бути перепони, як їх обходити, про це все можна дізнатись з цього документу.

Олександр наголосив, що ЛЗІ багато зусиль доклала для того, щоб сформувати у комітетів ВРУ розуміння потреби в таких документах. Один з перших звітів, підготовлених Лабораторією законодавчих ініціатив, стосувався річного терміну функціонування майнових реєстрів, його було представлено на засіданні Комітету з питань запобігання та протидії корупції. Детальніше про презентацію. За результатами обговорення було надіслано листи з рекомендаціями до центральних органів виконавчої влади, відповідальних за функціонування реєстрів, які врахували частину цих рекомендацій. Читати Альтернативний звіт «Аналіз виконання закону щодо відкриття майнових реєстрів».

Ще одним з перших таких прикладів є звіт про реалізацію закону про вищу освіту. Читати Альтернативний звіт «Реформа вищої освіти України: реалізація профільного закону в 2014–2016 рр.» Цей звіт було представлено на розширеному засіданні Комітету з питань науки і освіти, де було також представлено також і офіційний урядовий звіт. Детальніше про презентацію.

Олександр наголосив, що однією з проблем в Україні є те, що альтернативні звіти часто можуть бути єдиним джерелом інформації для комітетів через відсутність урядових звітів.

У процесі підготовки звіту з реалізації декомунізаційних законів у Комітеті Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя був створений спеціальний підкомітет з питань з питань декомунізації. І на першому курглому столі цього підкомітету на тему «Законодавство про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні: стан виконання» був представлений альтернативний звіт, підготовлений Лабораторією законодавчих ініціатив. Детальніше про презентацію. Читати Альтернативний звіт «Реформа у сфері політики пам’яті: проміжні підсумки виконання “декомунізаційних законів”».

Ще один приклад. SIGMA у своєму останньому звіті послалась на альтернативний звіт ЛЗІ про реалізацію реформи держуправління за 2015-2016 рр. Це ще один приклад, коли за відсутності відповідної інформації міжнародним організаціям вдається отримати необхідну інформацію з альтернативних джерел. Читати Альтернативний звіт «Реформа державної служби України: Реалізація профільного закону 2016-2017».

Любомир Гультай, Старший програмний спеціаліст Програми USAID РАДА, розповів учасникам презентації про Програму USAID «РАДА: відповідальність, підзвітність, демократичне парламентське представництво». Зокрема, він наголосив, що Програма РАДА працює за трьома напрямками: контрольна функція парламенту, залучення громадян до законодавчого процесу, моніторингові інструменти роботи парламенту та громадянська освіта.

Михайло Кольцов, автор посібника, експерт Лабораторії законодавчих ініціатив, зазначив, що у підготовлених ним керівних принципах він намагався не тільки узагальнити міжнародний досвід, але й детально дослідити український контекст підготовки таких документів.

Хто готує альтернативні звіти?

  • Громадські організації та аналітично-експертні центри;
  • Окремі експерти;
  • Експертні групи;
  • Наукові установи та університети.

Основні завдання альтернативного звіту:

  • Надати надійну та адекватну інформацію про функціонування політики;
  • Сприяти з’ясуванню та критиці обраних підходів , які лежать в основі виконання політики;
  • Сприяти визначенню нових альтернативних варіантів формулювання проблеми, цілей та інструментів державної політики, або їх перегляду.

Яку роль виконують альтернативні звіти у роботі парламентського комітету?

  • Здійснюють вплив на формування державної політики;
  • Надають рекомендації, ґрунтовані на доказах;
  • Демонструють прозорість діяльності.

Основні перешкоди:

  • На етапі розробки політики відсутні критерії успішності пропонованої державної політики;
  • Немає ані документів планування, ані індикаторів успішності;
  • Низька якість кількісної та статистичної інформації.

Основні рекомендації:

  • Чи відома вам процедура прийняття рішень в чинній політиці?
  • Якщо в планах заходів вказаний доволі широкий хронологічний період — оцінюйте темп;
  • Оцініть цільову аудиторію;
  • Найкращий альтернативний звіт представляє собою консенсус більшості;
  • Плануйте процес підготовки альтернативного звіту;
  • Дослідницький підхід: правоцентричний або потребоцентричний;
  • Основні дані ви отримуєте з двох джерел: урядові звіти та організовані опитування груп стейкголдерів;
  • При формулюванні основних положень звіту орієнтуйтесь на схему «теза — аргумент — доказ».

Розробка та презентація Керівних принципів для громадських організацій щодо підготовки альтернативних звітів є частиною проекту Лабораторія законодавчих ініціатив у рамках реалізації Програми USAID «РАДА: відповідальність, підзвітність, демократичне парламентське представництво», що виконується Фондом Східна Європа.

Контактна особа: Олександр Заславський; тел.: 095 60 212 60, emailz.oleksandr@laboratory.kiev.ua.

Медіа-галерея заходу

Фото: Олександр Коваленко

[FGAL id=12136]