21 вересня 2018 року пройшла презентація Керівних принципів з оцінки та моніторингу державної політики через альтернативні звіти (Shadow Report).
Керівні принципи презентували:
- Олександр Заславський, Заступник Голови Ради Лабораторії законодавчих ініціатив;
- Любомир Гультай, Старший програмний спеціаліст Програми USAID РАДА;
- Михайло Кольцов, автор посібника, експерт Лабораторії законодавчих ініціатив.
Ознайомитися з Керівними принципами з оцінки та моніторингу державної політики через альтернативні звіти (Shadow Report)
Олександр Заславський, Заступник Голови Ради Лабораторії законодавчих ініціатив, детально розповів про досвід Лабораторії законодавчих ініціатив у підготовці альтернативних звітів від громадськості.
Лабораторія законодавчих ініціатив вже 18 років працює з парламентом, намагаючись зробити його більш ефективним, прозорим і наблизити його до стандартів розвинених демократичних країн. Останні 5 років ЛЗІ працює в рамках Програми USAID «РАДА: відповідальність, підзвітність, демократичне парламентське представництво», що виконується Фондом Східна Європа. Одним з напрямків співпраці є посилення контрольної функції парламенту шляхом популяризації такого механізму, як підготовка альтернативних звітів.
Олександр наголосив, що альтернативні звіти є аналітичними документами, що пропонують обґрунтований альтернативний підхід щодо стану імплементації державної політики, оцінки її впливів під час реалізації, перегляду чинних підходів та пошуку шляхів вдосконалення державної політики.
Чому такий звіт є альтернативним? Тому що зазвичай він готується на запит комітетів третіми сторонами – незалежними громадськими організаціями, науковими експертними установами – для того, щоб донести до суб’єктів ухвалення рішень обґрунтовану позицію, яка буде альтернативною до урядової.
У міжнародній практиці формат альтернативних звітів є досить популярним і має різні форми. Зокрема, в Німеччині такі звіти замовляють не парламентські комітети, а сам уряд, який надає його разом зі своїм офіційним звітом до парламенту.
Лабораторія законодавчих ініціатив в рамках Програми РАДА за останні три роки підготувала 10 альтернативних звітів з різними комітетами Верховної Ради та презентувала їх спільно. Найбільша цінність презентованого сьогодні документу полягає в тому, що він містить не просто адаптацію міжнародної практики, а безпосередній досвід роботи Лабораторії законодавчих ініціатив з комітетами: як це відбувалося, які можуть бути перепони, як їх обходити, про це все можна дізнатись з цього документу.
Олександр наголосив, що ЛЗІ багато зусиль доклала для того, щоб сформувати у комітетів ВРУ розуміння потреби в таких документах. Один з перших звітів, підготовлених Лабораторією законодавчих ініціатив, стосувався річного терміну функціонування майнових реєстрів, його було представлено на засіданні Комітету з питань запобігання та протидії корупції. Детальніше про презентацію. За результатами обговорення було надіслано листи з рекомендаціями до центральних органів виконавчої влади, відповідальних за функціонування реєстрів, які врахували частину цих рекомендацій. Читати Альтернативний звіт «Аналіз виконання закону щодо відкриття майнових реєстрів».
Ще одним з перших таких прикладів є звіт про реалізацію закону про вищу освіту. Читати Альтернативний звіт «Реформа вищої освіти України: реалізація профільного закону в 2014–2016 рр.» Цей звіт було представлено на розширеному засіданні Комітету з питань науки і освіти, де було також представлено також і офіційний урядовий звіт. Детальніше про презентацію.
Олександр наголосив, що однією з проблем в Україні є те, що альтернативні звіти часто можуть бути єдиним джерелом інформації для комітетів через відсутність урядових звітів.
У процесі підготовки звіту з реалізації декомунізаційних законів у Комітеті Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя був створений спеціальний підкомітет з питань з питань декомунізації. І на першому курглому столі цього підкомітету на тему «Законодавство про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні: стан виконання» був представлений альтернативний звіт, підготовлений Лабораторією законодавчих ініціатив. Детальніше про презентацію. Читати Альтернативний звіт «Реформа у сфері політики пам’яті: проміжні підсумки виконання “декомунізаційних законів”».
Ще один приклад. SIGMA у своєму останньому звіті послалась на альтернативний звіт ЛЗІ про реалізацію реформи держуправління за 2015-2016 рр. Це ще один приклад, коли за відсутності відповідної інформації міжнародним організаціям вдається отримати необхідну інформацію з альтернативних джерел. Читати Альтернативний звіт «Реформа державної служби України: Реалізація профільного закону 2016-2017».
Любомир Гультай, Старший програмний спеціаліст Програми USAID РАДА, розповів учасникам презентації про Програму USAID «РАДА: відповідальність, підзвітність, демократичне парламентське представництво». Зокрема, він наголосив, що Програма РАДА працює за трьома напрямками: контрольна функція парламенту, залучення громадян до законодавчого процесу, моніторингові інструменти роботи парламенту та громадянська освіта.
Михайло Кольцов, автор посібника, експерт Лабораторії законодавчих ініціатив, зазначив, що у підготовлених ним керівних принципах він намагався не тільки узагальнити міжнародний досвід, але й детально дослідити український контекст підготовки таких документів.
Хто готує альтернативні звіти?
- Громадські організації та аналітично-експертні центри;
- Окремі експерти;
- Експертні групи;
- Наукові установи та університети.
Основні завдання альтернативного звіту:
- Надати надійну та адекватну інформацію про функціонування політики;
- Сприяти з’ясуванню та критиці обраних підходів , які лежать в основі виконання політики;
- Сприяти визначенню нових альтернативних варіантів формулювання проблеми, цілей та інструментів державної політики, або їх перегляду.
Яку роль виконують альтернативні звіти у роботі парламентського комітету?
- Здійснюють вплив на формування державної політики;
- Надають рекомендації, ґрунтовані на доказах;
- Демонструють прозорість діяльності.
Основні перешкоди:
- На етапі розробки політики відсутні критерії успішності пропонованої державної політики;
- Немає ані документів планування, ані індикаторів успішності;
- Низька якість кількісної та статистичної інформації.
Основні рекомендації:
- Чи відома вам процедура прийняття рішень в чинній політиці?
- Якщо в планах заходів вказаний доволі широкий хронологічний період — оцінюйте темп;
- Оцініть цільову аудиторію;
- Найкращий альтернативний звіт представляє собою консенсус більшості;
- Плануйте процес підготовки альтернативного звіту;
- Дослідницький підхід: правоцентричний або потребоцентричний;
- Основні дані ви отримуєте з двох джерел: урядові звіти та організовані опитування груп стейкголдерів;
- При формулюванні основних положень звіту орієнтуйтесь на схему «теза — аргумент — доказ».
Розробка та презентація Керівних принципів для громадських організацій щодо підготовки альтернативних звітів є частиною проекту Лабораторія законодавчих ініціатив у рамках реалізації Програми USAID «РАДА: відповідальність, підзвітність, демократичне парламентське представництво», що виконується Фондом Східна Європа.
Контактна особа: Олександр Заславський; тел.: 095 60 212 60, e–mail: z.oleksandr@laboratory.kiev.ua.
Медіа-галерея заходу
Фото: Олександр Коваленко
[FGAL id=12136]