Друга Національна Сесія ХІІІ Програми Української школи політичних студій

6 – 10 червня в Одесі пройшла Друга Національна Сесія ХІІІ Програми УШПС.

У центрі уваги постали питання справедливості та політики; впливу сучасних технологій на політичні процеси в Україні; політичної корупції та прозорості; причини, динаміка та трансформації конфліктів на Близькому Сході та у Східній Європі; осмислення поняття «нової нормальності»; політичне прогнозування та мистецтво імпровізації в політиці.

Відкриття Другої Національної Сесії ХІІІ Програми Української школи політичних студій

Учасниці й учасники УШПС зустрілися в Одесі аби в колі однодумців переосмислити базові ідеї та принципи, на яких ґрунтуються суспільно-політичні, економічні та культурні процеси сучасності; а також напрацювати власне розуміння визначальних тенденцій сьогодення.

Конфлікти на Близькому Сході та у Східній Європі: причини, динаміка та трансформації

Насильницькі конфлікти мають свою динаміку і логіку. Вони розгортаються у просторі і часі, акумулюючи чималі людські та матеріальні ресурси. Вони руйнують суспільні інститути та знищують соціальний капітал. Втім, водночас, конфлікти створюють нові можливості, надають поштовх до змін, змушують людей змінюватися. За останні 20 років лише незначна кількість насильницьких конфліктів була повністю врегульована. Більшість таких конфліктів досі перебувають у гарячій стадії або під загрозою ескалації. Чи може людство знайти шляхи ефективної трансформації насильницьких конфліктів? Чи ми приречені знову і знову наступати на ті ж самі граблі? – розповів учасницям і учасникам УШПС Ігор Семиволос, Виконавчий директор Центру близькосхідних досліджень.

Справедливість і політика

Що таке держава і навіщо вона потрібна? Які головні цілі політики? Якою має бути держава у найближчому майбутньому? Чи можна окреслити головні риси політики майбутнього? Відповіді на ці запитання тісно пов’язані з тим, як ми розуміємо справедливість і чи вважаємо ми, що державні інститути повинні реалізовувати базові принципи справедливості. Але що таке справедливість? При  перших же спробах відповісти на запитання про природу справедливості ми помічаємо, що дуже важко дійти спільної згоди у наших відповідях. Відсутність згоди стосовно уявлень про справедливість – це недолік чи перевага? Обговорення природи справедливості утворює ядро великої частини сучасних політичних дискусій. Те, що ми змушені вести ці дискусії, як і те, що у нас різні способи оцінки ключових політичних і суспільних практик, сприяє підвищенню рівня політичного життя. Політика найближчого майбутнього – це залучення широких верств суспільства в обговорення «складних тем». Таку політику можна назвати політикою спільного блага, – наголосив Андрій Баумейстер, д.ф.н., доцент кафедри теоретичної і практичної філософії філософського факультету Київського національного університету ім. Тараса Шевченка.

Політика і тіло

Наскільки тілесне і політичне співмірне? Чи впливає «тіло» на політику? Де проходить межа «здаватися» і «бути»? Яким є «тіло» політика? Флірт, еротика та секс – чи є це важелями політичного впливу та влади? Допомагає це чи заважає? Додає чи шкодить? Виклик претензійності як вибір. Фото як презентація та «застигання» в історії. Мистецтво та література в політичному процесі, – про все це та багато іншого розповіла учасницям і учасникам УШПС Світлана Матвієнко, Голова Ради Лабораторії законодавчих ініціатив.

Держава в смартфоні чи як Україні випередити весь світ

Державні механізми застаріли в усьому світі. Світ технологічно переріс всі традиційні політичні системи представницької демократії. Тепер будь-яка людина на планеті не має потреби ні в парламентах, ні в різного роду депутатах та інших можновладцях – ні в громіздких державних структурах, ні в багатомільйонній армії чиновників. Тепер є можливість у себе в смартфоні мати власний пульт управління Державними Службами Сервісу. Кожен тепер може особисто представляти і відстоювати свої інтереси без посередників. Звичайно, менеджмент і менеджери в державному секторі потрібні. Але сенс їхньої роботи повинен докорінно змінитися. Блокчейн, криптовалюта, електронні кадастри земель і власності, бігдата – вже не фантастика, а реальність. Але якщо цивілізований світ не відразу відмовиться від традиційних державних інституцій, тому що вони у них все ще ефективно працюють і нові сервіси вводяться поступово, то українці можуть це зробити вже сьогодні і радикально, адже наш державний сервіс просто відсутній, правлячий клас корумпований, а державний апарат не працює, імітуючи діяльність. І зробивши це, Україна може ривком виявитися попереду всієї планети – разом з учасницями та учасниками УШПС розмірковував Сергій Гайдай, Директор зі стратегічного планування соціально-інжинірингового агентства Гайдай.Ком.

Політична корупція та прозорість фінансування політичних партій

Гроші в політиці є необхідною складовою будь-якого демократичного процесу, що дозволяє виражати політичну підтримку, політичну участь, а також підтримувати активну конкуренцію на виборах. Разом з тим, політичне фінансування також являє собою конкретний ризик для будь-якої демократичної та економічної системи, загрожуючи захопленням політичних процесів прийняття рішень потужними особливими інтересами та епізодами ендемічної політичної корупції. Що знаходиться на перехресті правил фінансування політичних партій, процедур державних закупівель, ролі політично обізнаних осіб та декларування активів та доходів політичних та державних службовців? Що роблять відповідні органи влади для боротьби з корупцією в цих сферах і які механізми можуть бути використані для покращення цих зусиль? – розповів учасницями та учасниками УШПС Марчін Валєцкі, D.phil, Голова відділу демократизації, БДІПЛ ОБСЄ.

Політичне прогнозування

При створенні та здійсненні політики найцікавішим ресурсом є той образ майбутнього, який вона пропонує. Проте, часто політичні прогнози в Україні можуть бути маніпулятивними та занадто суб‘єктивними, що нівелює їхнє значення в творенні якісної політики. Які є методи політичного прогнозування, сфери застосування та форми, яких набувають прогнози? Якими є основні принципи короткострокового та довгострокового прогнозування та можливості для втілення? – розповів учасницями та учасниками УШПС Михайло Кольцов, к.ф.н., Старший викладач кафедри філософії та релігієзнавства Національного університету «Києво-Могилянська академія»

Левіафан закутий: держава, режими, громадянський активізм

Якими є взаємозв‘язки між характером політичного режиму, наданням публічних благ і політичною активністю громадян? Чим характеризується процес державотворення (state making), явище селекторату? Як відбувається перехід від «природньої держави» до «держави загального блага» та яка роль населення у цьому? Якою є траєкторія еволюції політичних режимів після 1991 року, в тому числі й в Україні? Чого нас може навчити досвід палеолітичного бомбардування? Чому в сучасному світі падає рівень насилля? Що таке тиранічний мир? Що дозволяє зрозуміти про Україну суперечка плантаторів Південної Кароліни та пуритан з Массачусетса наприкінці 18 ст.? –  розмірковував разом з учасницями та учасниками УШПС Іван Гомза, к.п.н., доцент кафедри політології Національного університету «Києво-Могилянська Академія», викладач Київської Школи Економіки.

Мистецтво імпровізації в політиці

Кожен з нас щодня є актором імпровізації. Політика, бізнес, любов, виховання дітей – це все гра, в якій є вибір: або граєте ви, або грають вас. Імпровізація – це створення твору в момент його виконання. Як використовувати імпровізацію в політиці? Як правильно спілкуватись з аудиторією? – ділився досвідом разом з учасницями та учасниками УШПС Анатолій Нейолов, керівник театру «Чорний квадрат».