Голова Ради Лабораторії законодавчих ініціатив Світлана Матвієнко в ефірі Громадського радіо

У фокусі розмови Голови Ради Лабораторії законодавчих ініціатив Світлани Матвієнко в ефірі Громадського радіо постали питання відповідального лідерства, його визначальних особливостей, можливості кількісного виміру ефективності лідерського впливу.

Хто такий відповідальний лідер?

Сама тематика відповідального лідерства прийшла з бізнесу – саме з великих корпорацій почався той процес, який тепер стосується повністю всіх сфер. Відповідальним лідером може бути людина, яка не тільки чітко ставить амбітну мету і в результаті досягає певного суспільного блага, але й робить це чесно та принципово. Адже іноді втрати на шляху до мети можуть перевищувати цінність досягнутого результату і цим самим його нівелювати.

Питання лідерства складне, адже в непередбачених ситуаціях люди можуть проявити себе неочікувано. Психологи запевняють, що спрогнозуватти реакцію людини в кризовій ситуації неможливо. Тому за певних обставин будь-яка людина може проявитись і відкрити ті навички, які не притаманні навіть дуже харизматичним, активним, публічним людям.
Аби бути лідером не обов’язково бути екстравертом, адже література та філософія виразно демонструють, як саме інтроверти силою слова, тексту впливали на хід історії. Зараз часто те, що виголошують публічні персони, для них пишуть закриті лідери думок. В час суцільного популізму кількості переглядів та лайків в соціальних мережах стали абсолютно непоказовими.

Кейс Ернеста Шеклтона часто наводять у якості яскравого прикладу відповідального лідерства. У 1914 році Шеклтон вирішив перетнути Антарктиду через Південний полюс, проте корабель експедиції потрапив у крижану пастку. Незважаючи на важкі випробування та нелюдські умови, Шеклтон не втратив жодного члена команди. Його здатність мотивувати людей, а також заздалегідь розпланувати експедицію та передбачити можливі негаразди дозволили вивести людей з крижаного полону.

Відповідальний лідер – це той, хто, по-перше, ставить амбітну мету; по-друге, вміє розпланувати та взяти на себе відповідальність за наслідки; по-третє, мотивує людей до останнього. Відповідальний лідер – той, хто може зважити всі зі і проти настільки, аби суспільне благо було отримане шляхом найменших втрат.
Найкраще працюють цілі світового масштабу. Оскільки будь-який розвиток в результаті виходить на реалізацію найамбітніших цілей всезагального блага.

Кількісні показники не можуть адекватно репрезентувати успішність лідера, бо не завжди зрозуміло, яким чином певні якісні зміни вплинуть на процеси в майбутньому.

Навчання протягом усього життя та доросла освіта перебувають серед трендових освітніх стратегій. Лідер сам має невпинно зростати, адже коли команда розвивається швидше за лідера, то його неодмінно знесе хвилею прогресу; проте, не володіючи візіонерськими уявленнями, команда теж може зникнути.

Лідер має вчитися сам і підтягувати власну команду. Розвиток лідера без елементарного навчання людей навколо нічого не дасть. Кожен із нас у будь-якій сфері може навчити багатьох людей, передавши їм знання та навички, які вони будуть використовувати у своїй щоденній роботі.

 Чи має лідер дотримуватися правил етики?

Мені найближчим є вислів Ради Європи про єдність у різноманітті. Лідер, який не поважає засадничі права людини — це дуже страшно.

Світлана окремо зупинилась на лідерських якостях й етичній культурі українських народних обранців, а також розповіла, яким чином громадянське суспільство сприяє розбудові парламентаризму в Україні.

Поведінка депутатів має керуватися етичним кодексом. Безкультур’я у сесійній залі – лише один аспект проблеми, який приховує набагато масштабніші проблеми – неврегульоване питання лобізму, конфлікт інтересів, те, чим парламентарі займаються, коли залишають Верховну Раду, відсутність регулювання того, в яких корпораціях вони можуть працювати.

 Слухати розмову.

 

 

Залишити відповідь