28 січня у парламенті було зареєстровано законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо експертизи проектів нормативно-правових актів з метою забезпечення верховенства права та недопущення звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод людини і громадянина). Його автором став депутат від Партії регіонів Вадим Колесніченко. Поміж іншого, ініціатива передбачає можливість відхилення законопроектів, в яких експертиза парламентського Комітету з питань верховенства права та правосуддя виявила, «що проект нормативно-правового акту звужує зміст чи обсяг існуючих прав і свобод людини і громадянина».
«Навряд чи така ініціатива серйозно вплине на якість законопроектів, – коментує ситуацію експерт ЛЗІ Олександр Заславський. – Основне навантаження щодо проведення експертизи законопроектів зараз лежить на відповідних структурах Апарату Верховної Ради України (Головному науково-експертному управлінні та Головному юридичному управлінні), які проводять експертизу на предмет відповідності Конституції України (де, власне, і прописані основні права людини), міжнародним договорам та чинним законам. Все це чітко прописано в Регламенті Верховної Ради. Але, як показує практика, багато законів приймаються з порушенням регламентних норм та всупереч рекомендаціям і висновкам згаданих експертних інститутів парламенту. Так у 2012 році з понад 300 законів 25 були прийняті всупереч висновкам Головного юридичного управлення, яке рекомендувало їх відхилити через невідповідність основному закону. До речі, ці закони були ініційовані провладною коаліцією та урядом. Тому з`являється питання: що заважає депутатам приймати більш якісні законопроекти за діючої системи експертизи?»
Як відзначає О.Заславський, у Європі основним суб`єктом експертизи законопроектів є уряд або відповідний консультативний орган при ньому. В багатьох країнах законопроекти направляються на розгляд уряду в обов`язковому порядку. В Україні ситуація інша – профільний комітет не зобов`язаний направляти законопроекти в уряд, він робить це в довільний формі (за винятком аналізу впливу законопроектів на бюджетні показники).
|
||||||||
|