ДЕРЖЗАКУПІВЛІ В СФЕРІ ОСВІТИ. ЧИ МОЖЛИВА КОНКУРЕНЦІЯ?

Перші результати моніторингу «Всеукраїнська ініціатива за чесні державні закупівлі в системі освіти» виявили ґрунтовні проблеми в сфері державних закупівель, зокрема – в питанні забезпечення шкіл та дошкільних закладів продуктами харчування. Вирішенню проблемних моментів може зарадити введення електронних аукціонів, яке мало відбутися з 1 січня 2013 року, проте було відтерміноване на невизначений строк через зміни в уряді.

Складність процедур здійснення державних закупівель в сфері освіти змушує освітян свідомо шукати можливості для того, щоб вийти з-під дії закону «Про здійснення державних закупівель» та не проводити тендери. Яскравим прикладом цього є тенденції при забезпеченні навчальних закладів продуктами харчування. Так, закон зобов`язує управління освіти проводити конкурсні торги (тендери), коли очікувана вартість закупівлі дорівнює або перевищує 100 тис. гривень. Якщо менше – торги не проводяться. Разом з тим, терміни проведення таких тендерів в середньому складають майже 70 днів. Крім того, існує безліч зовнішніх факторів, які можуть змусити чиновників управлінь освіти відмінити торги. Як наслідок, школи та дитсадки можуть просто залишитися без обідів.

Така ситуація змушує освітян звертатись до юридичних прогалин законодавства й мільйони гривень просто реалізовуються поза тендерними процедурами через, т.з. «підпорогові» закупівлі – закупівлі вартістю 99999 грн. й менше. Тобто, чиновники встановлюють на необхідні товари та послуги очікувану вартість закупівлі у розмірі до 100 тис. гривень, і таким чином отримують право самостійно обирати постачальників (без проведення тендерів). Це дозволяє органам освіти вчасно забезпечувати учнів продуктами харчування, проте при цьому не завжди досягається оптимальне співвідношення «ціна-якість», яке є суттєвим для продуктів харчування, тим більше – дитячих.

«В такому сегменті як закупівля продуктів харчування для шкіл та дитячих садків фактично не застосовується конкурентний механізм тендерів. А тендер – це прозорість, це вибір найкращої ціни та якості. Якщо немає тендеру, то постачальник не має можливості запропонувати свій товар, а органи освіти не отримують можливості обрати якісний товар», – говорить керівник програм Лабораторії законодавчих ініціатив Денис Черніков.

Крім того, уникаючи тендерів та виграючи в часі (замість 2 місяців, передбачених на конкурсні торги, чиновники обирають постачальника за тиждень), відповідальні особи підставляються під ризик. «Фактично, в будь-який момент до них може прийти перевірка з державної фінансової інспекції. Рано чи пізно такий ризик закінчується доганами та штрафами за уникнення тендерів», – попереджає експерт Центру політичних студій та аналітики Гліб Каневський.

Моніторинг, проведений у Волинській, Сумській, Харківській, Донецькій областях та Криму в межах проекту «Всеукраїнська ініціатива за чесні державні закупівлі в системі освіти» (фінансується Європейським Союзом), показав, що відсоток «підпорогових» закупівель коливається від 12% (Харків) до 47% (Луцьк). У Волинській області середня сума «підпорогових»  закупівель на одне управління освіти складає більше 500 тис. гривень, на Донеччині – 456 тис. гривень, в Харківській області – 410 тис. гривень, в Криму – 242 тис. гривень, на Сумщині – також близько 242 тисячі .

Але експерти помітили й іншу особливість. Більше 90% придбаних товарів вартістю 90 тис. – 99999 гривень – саме продукти харчування. Для прикладу, трійка найбільших «підпорогових» закупівель у обласних центрах:

Дещо покращити ситуацію покликаний внесений до Верховної Ради України законопроект №2055, який пропонує виключити зі сфери дії базового закону «Про здійснення державних закупівель» закупівлі продуктів харчування для дошкільних навчальних закладів державної та комунальної форми власності. Але, на думку незалежних експертів, це питання потребує більш виваженого підходу, а саме – шляхом впровадження електронного аукціону. Електронні закупівлі дозволяють суспільству самостійно через Інтернет моніторити держзакупівлі в сфері освіти. Крім того, такий інструмент дозволяє уникнути т.зв. «корупційного коефіцієнту», який бізнесмени закладають у «відкати» для перемог на тендерах і т.д.. Зрештою, наразі це найбільш ефективний інструмент для забезпечення реальної конкуренції в сфері держзакупівель.Гліб Каневський пояснює: «Електронні аукціони повинні були почати діяти з 1 січня 2013 року, коли набули чинності відповідні зміни до закону про державні закупівлі. Цей же закон зобов`язав відповідальні органи підготувати нормативно-правові акти, які б встановили перелік товарів, що можуть реалізовуватися на електронних аукціонах, і підготували інструкції щодо проведення цих торгів. Строк відкритих торгів – скорочувався фактично в 2 рази – до 30 днів. Але, на жаль, через парламентські вибори та зміни в уряді це питання відтермінували на невизначений строк. Тобто, з 1 січня електронні закупівлі діяти не почали». Більше того, моніторинг Центру політичних студій та аналітики показав, що понад 50% обласних та районних адміністрацій не мають електронних ключів, які дозволили б їм брати участь у таких аукціонах (хоча такі ключі повинні в них бути ще з 2006 року).
Денис Черніков дає такий прогноз: «Зараз від влади потрібні відповідні нормативно-правові акти. Це питання до Міністерства економічного розвитку, яке регламентує всі процедури та порядок аукціонів. Непогано було б також провести навчання всіх чиновників, які мають стосунок, щоб механізм запрацював ефективно. Сподіваємося, що всі відповідні процедури будуть введені не пізніше другого кварталу 2013 року». Громадські експерти звертатимуться до Міністра економічного розвитку з тим, щоб пришвидшити підготовку до повноцінного введення електронних аукціонів.
Всеукраїнська ініціатива за чесні державні закупівлі в системі освіти започаткована у листопаді 2012 року провідними аналітичними центрами – Лабораторією законодавчих ініціатив і Центром політичних студій та аналітики (Київ) за участі регіональних партнерів:Центр политического анализа и прогнозирования “Крым”(АРК)
Центр досліджень регіональної політики(м. Суми)
ГО “Батьківщина”(м. Макіївка)
Центр політичного аналізу та виборчого консалтингу(м. Луцьк)
ГО “Євросоціум” (м. Харків)
Контакти: Денис Черніков, керівник програм Лабораторії законодавчих ініціатив, chernikov[at]laboratory.kiev.ua, тел.:  (044) 531 37 68.

 

Всеукраїнська ініціатива за чесні державні закупівлі в системі освіти започаткована у листопаді 2012 року провідними аналітичними центрами – Лабораторією законодавчих ініціатив, Центром політичних студій та аналітики (Київ), за участі регіональних партнерів. Проект фінансується Європейським Союзом.
 версiя для друку Наверх  наверх
 надiслати лiнк  У попереднiй роздiл