Аналіз проекту закону “Про внесення змін до Конституції України”, підготовленого фракцією “Наша Україна”

27 лютого 2004 року “Наша Україна” оприлюднила власний проект змін до Конституції України. Розробники проекту передбачили, що пропоновані зміни до Основного Закону мають набрати чинності після чергових парламентських виборів 2006 року (з 1 квітня 2006 року). З 1 листопада 2006 року пропонується суттєво звузити організаційні та кадрові повноваження Президента, за рахунок відповідного розширення повноважень Верховної Ради та Кабінету Міністрів.

***

Основні положення проекту зводяться до наступного:

1. Пропонується встановити, що всі члени уряду призначаються на посади Верховною Радою України: Прем’єр-міністр України  – за поданням Президента, інші члени Кабінету Міністрів (крім Міністрів оборони, внутрішніх справ та закордонних справ, які призначаються за поданням Прем’єр-міністра Президентом України) – за поданням Глави уряду; повноваження членів Уряду припиняються парламентом.

2. Проектом передбачається визначити дві підстави дострокового припинення повноважень Верховної Ради України – якщо протягом 30 днів однієї чергової сесії пленарні засідання Верховної Ради України не можуть розпочатися або якщо протягом 60 днів після складення повноважень (відставки) Кабінету Міністрів Верховна Рада не затвердила новий склад Кабінету Міністрів України, який відповідно до Конституції України призначається Верховною Радою України.

3. Удосконалено порядок подолання вето Президента на прийняті парламенту закони.

4. За Президентом пропонується закріпити право на призначення та звільнення з посади Генерального прокурора (при цьому передбачено, що відповідні повноваження будуть передані парламенту 1 листопада 2006 року), зупинення дії нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України з наступним зверненням до Конституційного Суду України або загального суду щодо їх конституційності (законності).

5. Підставою усунення Президента з посади в порядку імпічменту пропонується визначити не лише вчинення ним злочину, але і порушення присяги Українському народу. Президент вважається усуненим з поста в порядку імпічменту на підставі Рішення Пленуму Верховного Суду України (а не на підставі рішення Верховної Ради, схваленого 3/4 складу парламенту).

6. У разі дострокового припинення повноважень Президента, його функції та повноваження пропонується покласти на Голову Верховного Суду України.

7. Пропонується встановити, що Прем’єр-міністр України складає повноваження перед новообраною Верховною Радою України.

8. Повноваження з призначення керівників інших, ніж міністерства, центральних органів виконавчої влади пропонується закріпити за Кабінетом Міністрів.

9. Базовою адміністративно-територіальною одиницею пропонується визначити громаду.

10. Проект не передбачає створення власних виконавчих органів самоврядування на рівні районів та областей.

11. З 1 листопада 2006 року пропонується посилити кадрові повноваження уряду за рахунок обмеження повноважень Президента (за Кабінетом Міністрів пропонується закріпити право призначення на посади та звільнення з посад керівників інших, ніж міністерства, центральних органів виконавчої влади, голів місцевих державних адміністрацій).

***

Позитиви та недоліки пропонованих змін до Конституції України

1. Безумовним позитивом проекту є те, що він, не передбачаючи різких змін в існуючій моделі організації державної влади, пропонує врегулювання найбільш гострих проблем, що виникли в процесі застосування чинного Основного Закону. Проект, зокрема, сприяє побудові ефективної виконавчої вертикалі, реформуванню адміністративно-територіального поділу, розширенню парламентського контролю за діяльністю органів виконавчої влади, вирішенню проблеми багаторазового ветування главою держави прийнятих парламентом законів, удосконаленню конституційної процедури усунення Президента з посади в порядку імпічменту.

2. В той же час, проект містить і ряд недоліків:

– Недоцільною є передача повноважень від Президента, повноваження якого було достроково припинено, до Голови Верховного Суду України, оскільки відповідна пропозиція суперечить принципу поділу державної влади на законодавчу, виконавчу і судову. На нашу думку, у разі дострокового припинення повноважень глави держави його функції має здійснювати Прем’єр-міністр України.

– Проект не створює умов для побудови в Україні системи місцевого самоврядування європейського зразка. Слід передбачити можливість створення обласними та районними радами власних виконавчих органів, переглянути функції місцевих державних адміністрацій (у багатьох демократичних державах органи виконавчої влади на місцях лише здійснюють контроль за дотриманням органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами законів, сприяють вирішенню компетенційних конфліктів між органами самоврядування різного рівня).

– З метою недопущення залежності Генеральної прокуратури України від одного з вищих органів державної влади доцільно передбачити участь у призначенні та звільненні Генерального прокурора України не лише парламенту, але і глави держави.

– Не можна передбачати в якості дострокового припинення повноважень Президента порушення ним присяги. Нечіткість формулювань тексту присяги дозволяє фактично безмежно розширювати можливості для дострокового припинення повноважень глави держави.

Денис Ковриженко,

експерт Лабораторії законодавчих ініціатив