Державний бюджет як інструмент політичної боротьби

16 жовтня Верховна Рада розглядатиме проект Закону “Про Державний бюджет України на 2004 рік”. Це бюджет країни на рік президентських виборів, тому й не дивно, що в нього закладаються механізми політичної боротьби. Отже, хотілося б викласти певні міркування щодо того, яким чином головний фінансовий інструмент країни може використовуватись і використовується у підготовці до політичних баталій наступного року.

Міністерство фінансів закладає в бюджет наступного механізм приборкання місцевих органів влади

Не секрет, що головним козирем влади під час майбутніх виборів стане владний ресурс, який зручніше за все використовувати саме на місцях. За однієї умови – місцева влада має бути приборканою, готовою виконати будь-яку команду, підтримати будь-якого кандидата, забезпечити необхідну кількість голосів. А така приборканість місцевих органів влади досягається, зокрема, фінансовою їх залежністю від рішень центральної влади.

Місцева влада має неабиякий вплив на виборця, адже місцеві бюджети це – освіта, охорона здоров’я, культура, фізична культура та спорт, соціальний захист і соціальне забезпечення, утримання житлово-комунальної інфраструктури. Це вчасно виплачені зарплати, врешті решт.

Головними ж джерелами фінансування зазначених соціальних послуг є  власні та делеговані надходження, найбільшим з яких є нещодавно реформований податок з доходів фізичних осіб та дотації з Державного бюджету. При чому розмір останніх напряму залежить від планового показника власних і делегованих надходжень – чим більші прогнозовані власні і делеговані доходи (і перш за все податок з доходів фізичних осіб), тим менша сума дотацій закладається в закон про Державний бюджет на відповідний рік.

Тому, якщо обсяг надходжень від цього податку в законі про Державний бюджет виявиться завищеним, це автоматично зменшить і суму дотацій передбачених для місцевих органів влади. А наступного року, в розпал передвиборчої кампанії, виникнуть дірки у місцевих бюджетах, в які не надійдуть доходи від податку на доходи фізичних осіб, і, до того ж, обсяг трансфертів виявиться недостатнім, бо розраховувався на завищених показниках. А це – недофінансування соціальної сфери і затримки з виплати заробітної плати. Що, в свою чергу, означає широке поле для втручання з центру у розподіл коштів між місцевими бюджетами в ручному режимі.

Прогнозований показник надходжень від податку на доходи фізичних осіб наведений в проекті бюджету на наступний рік згідно з даними Голови Комітету Верховної Ради України з питань бюджету Петру Порошенка завищений на 1,5 – 2 мільярди гривень. Отже, отримання фінансування місцевих бюджетів в наступному році ставиться в залежність від доброї волі центральної влади – забезпечиш потрібну підтримку відповідному кандидату – отримаєш гроші, ні – крутись як хочеш.

Чому пан Азаров не любить аграріїв

Абзац третій статті 77 проекту закону “Про Державний бюджет на 2004 рік” звільняє від оподаткування податком на додану вартість вивезення (пересилання) товарів 1-24 груп Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності.

Йдеться про те, що компанії-експортери певних видів товарів, а саме: продуктів сільськогосподарської, переробної і харчової галузей позбавляються права на отримання податкового кредиту за експортовану ними продукцію. Тобто, в разі експорту, такі платники ПДВ не матимуть змоги не тільки заявити експортне чи бюджетне відшкодування, вони фактично втратять право взагалі користуватися податковим кредитом. І хоч такий захід пропонується лише на один рік, цього часу буде достатньо, щоб звести нанівець експорт зазначених товарів.

При чому це робиться під гаслом вирішення проблеми експортного ПДВ.

Політичний підтекст тут також можна прочитати: пан Азаров пропонує вирішувати проблему відшкодування ПДВ не за рахунок металургів, чи машинобудівників, чи інших галузей, контрольованих представниками влади, а за рахунок сільського господарства і харчової промисловості, в яких досить широко представлені представники опозиції.

Благодійництво поза законом

Статтею 74 проекту бюджету на 2004 рік передбачається внесення змін до величезної кількості законодавчих актів, серед яких не останнє місце посідають закони з питань оподаткування.

Зокрема, пропонується призупинити на наступний рік дії пункту 5.2.2 закону про оподаткування прибутку підприємств, який дозволяє відносити на валові витрати суми коштів, спрямованих до неприбуткових організацій, в розмірі не менше двох і не більше п’яти відсотків оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

Не секрет, що за допомогою даної статті фінансуються і ті неприбуткові організації, які беруть активну участь у політичних заходах на кшталт виборів. Причому, цим користуються як представники влади, так і представники опозиції. Втім, якщо позбавити цієї можливості і тих, і інших, то у влади залишиться ще влада…

А. Сорока, незалежний експерт

Залишити відповідь